Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2445 ggr
[Trollbjörken]
11/3/14, 2:03 PM

Doftranka

Köpte för någon månad sen en doftranka med mycket knoppar. Nu hal alla knopparna en efter en torkat och ramlat av…även bladen har börjat torka lite…
Den står i fönstret, vattnas när jorden börjar torka lite, men hålls hela tiden lite småfuktig då jag läst att den behöver det under blomning. Vad gör vi för fel med den och vad kan det bero på att den torkar?

Annons:
Åsa S
11/3/14, 2:11 PM
#1

Torr luft, dåligt ljus etc. hemmiljön är väldigt annorlunda jämfört med växthuset den odlats upp i och som den trivs i så det är rätt naturligt växterna inte är så fina höst-vinter när de måste stå ut med att bo i inomhusmiljö

tall
11/4/14, 12:56 PM
#2

Min doftranka står i ett garage, där jag vinterförvarar växter (den har blivit så stor och doftar starkt inne i rummet, då den blommar) För några år sedan fick den en frukt.  Av ett frö fick jag ännu en fin planta, som nu hunnit växa sig stor. (Denna planta har flyttat till Stockholm.) Jag brukar spraya vatten på växten emellanåt. Den vill ha ganska rejält med vatten Under sommaren stod den utomhus.

Tant Grön
11/6/14, 5:56 PM
#3

Denna tiden är väl den sämsta om man vill köpa sådana blommande växter som doftranka. Som Åsa S skriver, torr luft och dåligt ljus. Men doftranka är väl inte så svår till att få att blomma inne, så nästa år får du nog blommor om du sköter den väl.

Upp till toppen
Annons: