Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2595 ggr
taylor__lambert
2014-10-22 17:13

Ingefära

Hej, köpte ingefära i affären för ett tag sedan, kanske två månader sedan nu, och märkte först idag att dom bägge har slagit ut rejäla skott, undrar hur man planterar om dom, om det ens går? Undrar också om jag ska slänga dom eller om de fortfarande går att äta.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Inkanyezi
2014-10-22 17:29
#1

Ingefära kan sättas, precis som man sätter potatis, och den kan användas också om den har blivit lite gammal och skjutit skott.

taylor__lambert
2014-10-22 18:22
#2

#1 Är det bara att lägga ned den i jorden? Hur djupt? Dåligt med kylan?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Inkanyezi
2014-10-22 18:42
#3

Sätt den i kruka och håll den i rumsvärme tills det blir varmare framåt våren. Då behöver den en stor kruka, som du kan sätta ut.

taylor__lambert
2014-10-22 18:58
#4

## Super, tack :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Ztevo]
2014-10-23 16:47
#6

Lägg ingefäran på jorden, och tryck till lite.

Detta fungerade bäst för mig, senast.

Annons:
mmillann
2014-10-26 00:10
#7

Jag har planterat ingefära :) jag kollade på klipp på tuben om hur man gjorde. Jag virade in biten i en genomblöt pappersbit och lät den vara så i 24 timmar. Sen planterade jag den med endast skottet ovan jord. Det ska vara en hög kruka, gärna stor oxå. Det är viktigt att blöta igenom hela jorden då den absolut inte får torka ur. En plastkruka med tre hål i botten som står på fat har jag. Kan ej ta bilder just nu, men den är väl 10 cm över marken med ett skott. Hoppas det hjälper!

TinaNordberg
2014-10-28 11:42
#8

Kycka till.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Tant Grön
2014-12-09 01:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

#7 Krukan behöver inte vara så hög. Man planterar dem vågrätt  och det är så de växer sedan.  Så det viktigaste är att krukan är vid. Jag odlar i en kruka som är 40 cm i diameter, men den kunde gärna varit ännu vidare. När de väl börjat växa så fyller de snabbt en sådan här kruka.

Sindri
2014-12-21 09:10
#10

Wow, spännande. Vi använder mycket ingefära. Kan man plantera ut den i sommar och få nya rötter som man kan skörda?

Tant Grön
2014-12-21 13:53
#11

#10 Jag tror inte du får någon skörd om du sätter ut den. Om du inte har ett varmväxthus. Har man den inne, så kan man få stor skörd och bli självförsörjande på ingefära, som jag är nu 🙂

Sindri
2014-12-21 15:46
#12

På en annan sajt hittade jag detta.
Ur boken "Kulturväxter i kruka" av Johan Lemte.

"Plantera en liten bit färsk ingefära i sandblandad jord tidigt på våren. När rotbiten skjutit skott, vilket ibland kan ta mycket lång tid, sätter man om den i större kruka med näringsrik jord. Det är viktigt att välja en rejält stor kruka eftersom rotknölarna utbreder sig kraftigt under jorden. Använd gärna en vid, mjuk plastkruka med en diameter på 30 cm. Under sommaren vattnar man relativt flitigt. Se till att gödsla ordentligt under sommaren. Sent på hösten eller under vintern brukar ingefärans långa blad vissna och då är det dags att skörda. Plocka upp de nybildade rotknölarna och putsa av rötter och eventuellt kvarvarande blad. Låt några små bitar hamna i en kruka med jord för nästa års ingefära."

Så i en rejäl kruka/hink borde den kunna stå ute på sommaren.

Upp till toppen
Annons: