Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5032 ggr
Woodland
10/8/14, 9:20 PM

Din Favorit Trädgårdsbuske.

Skulle vara roligt att veta vad ni anser är bästa trädgårdsbuske och varför. Det är inte bara intressant för oss som haft trädgård länge utan också till hjälp för nybörjare. För min del har jag två som tävlar om förstaplatsen: prakthäggmispel och sambus "Black Lace". Jag väljer Sambus "Black Lace." Den har vackra skira löv, vackra rosa blomsterklasar, en underbar färg vår, sommar och höst. Den är tålig, lätt att föröka, kan skäras ner till marken och omformas om det behövs. Vilka är era favoriter?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
VildaVittra
10/9/14, 2:48 PM
#1

Bärbuskar gillar jag, de är både dekorativa och funktionella.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kickboard
10/10/14, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Googlade fram en bild på Sambus black lace och visst är den fin.  Påminner lite om rödbladig smällspirea som jag tänkte föreslå.  Den är snabbväxande och har fin blomning.

[T-Fia]
10/10/14, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag är väldigt förtjust i japanlönnar, men just nu på hösten så får det nog bli vingad benved:

Heart
10/30/14, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En av mina absoluta favoriter är grön perukbuske. Den är kanske inte så härdig, jag bor i zon 3. Men den är så vacker med sitt rosa "fluff".  Såg den första gången på botaniska trädgården i Göteborg och blev helt såld. Sedan letade jag efter den i 7 år innan jag hittade den och då var det p.g.a. att  jag fick tips genom denna sida.

Mindful
11/1/14, 9:56 AM
#5

Mina favoriter är Acer släktet, finns ju så många, både buskar och träd. Acer dissectum släktet får fin flikiga blad med fantastiska färger, både vår, sommar och höst. Grenarna är vackert knotiga och  och man kan forma och klippa dem som man vill ha dem. De låg växande kan man göra Bonsai av.

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Upp till toppen
Annons: