Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 2783 ggr
Mill4
2014-10-06 22:36

Nybörjare, hur göra på hösten?

Precis flyttat till hus och trädgården ser lite rörig ut för mig som är totalt nybörjare med detta. Men vill såklart lära mig och bli riktigt bra!
Det är röd vinbärsbuskar som inte skötts om på ett bra tag. men förstår inte hur jag ska beskära dem.. hur vet man vilka som är de äldsta grenarna osv?
Sedan har vi två små rabatter med blommor och ogräs. Något jag kan göranu på hösten för att sköta detta eller kan jag lika väl vänta till våren?

Även läst att man kn sätta lökar osv på hösten. Så gärna sådana tips :)

Annons:
VildaVittra
2014-10-06 22:41
#1

Riktigt misskötta vinbärsbuskar kan du föryngra genom att klippa ner dom helt, så kommer det upp nya grenar, dock får du ingen skörd första året. Vill du ha fler buskar så stoppa ner topparna i krukor så slår de rot. 

Rensa ogräs kan man göra så länge det är barmark.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2014-10-06 23:44
#2

Lökar som blommar på våren ska sättas nu. Tex tulpaner, narcisser, allium, pärlhyacinter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
2014-10-07 11:12
#3

Om du vill gallra ur buskarna ska du ta de äldsta, mossbelupna grenarna nertill.

MTR-82
2014-10-09 14:37
#4

Åh, får jag hoppa in här med frågor ''Mill4''? 🙂 Tänkte precis starta en egen tråd när jag fick se din.. Vi har bott i hus endast 1 vecka! 😉

Vi har också massa vinbärsbuskar, ingen har bott i huset på 4 år och gissar att ingen skött om eller plockat av bären. Ska man klippa ner alla vinbärsbuskar eller endast de två största?  Ska man klippa när alla löv fallit av?

Hur beskär man äppelträd?

Vi har en ros som har fått knoppar igen, ska man täcka busken med något under höst/vinter?

Lökar är satta till våren, ska man täcka jorden med något eller kan det vara som det är?

MTR-82
2014-10-09 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vinbär..

MTR-82
2014-10-09 14:44
#6

Just ja… vi har två pioner som vissnat helt.. Ska de klippas ner ändå till marken också? Har för mig jag läst det någonstans..

Annons:
VildaVittra
2014-10-09 14:46
#7

"Vi har också massa vinbärsbuskar, ingen har bott i huset på 4 år och gissar att ingen skött om eller plockat av bären. Ska man klippa ner alla vinbärsbuskar eller endast de två största?  Ska man klippa när alla löv fallit av?"

I regel föryngrar man några grenar åt gången så busken hela tiden ger skörd. Ta en närbild på varje buske, för det beror på skick.

"Hur beskär man äppelträd?"

Man klipper/sågar bort alla inåt och korsande grenar, sedan finns det något som heter vattenskott som man får om man beskurit för mycket, dom får man arbeta långsamt på att ta bort under några år. 

"Vi har en ros som har fått knoppar igen, ska man täcka busken med något under höst/vinter?"

Förmodligen inte, beror lite på var du bor och vilken sort. .

"Lökar är satta till våren, ska man täcka jorden med något eller kan det vara som det är? "

Beror på sort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mmillann
2014-10-09 20:44
#8

Får jag smita in lite i tråden 😊 och fråga VildaVittra om man kan beskära äppelträd nu på hösten?

VildaVittra
2014-10-10 01:31
#9

#8 Ja, det går. Traditionellt beskar man mellan juli och september, men det går att beskära till och med på vintern. Man ser dessutom bättre vad som ska tas bort när det inte finns några blad i vägen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2014-10-11 09:30
#10

En sak bara man brukar rekommendera att man inte gör så mycket i en trädgård när man nyss flyttat in det kan vara bra att se en säsong i trädgården först och se vad som kommer upp, hur ljuset faller i trädgården mm. +Ingen klipper ner växter i naturen på hösten och det måste man inte göra i trädgården heller. Det är bara om man har problem med svampsjukdomar som övervintrar på de vissna bladen som man kan testa få ner angreppen genom att ta bort dem men har man inga problem så är det bättre för växten att få ha sitt vissna som ett skyddande lager under vintern.

Själv tycker jag nog man ska undvika beskära på senhöst vinter och hålla sig till JAS, man får färre vattenskott ifall man beskär i JAS + ev. svampsmitta brukar ha låg infektionsgrad då det är torrt och varmt, den är hög när det är kallt och fuktigt. +Man måste veta vad man gör ett felbeskuret träd är ofta förstört för all framtid.

VildaVittra
2014-10-11 09:44
#11

#10 Det är på hösten som djuren börjar beta bark och kvistar, så det där var ju inte riktigt sant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2014-10-11 15:18
#12

#11. Hur då menar du? Det beror ju på om man har djur i trädgården. Vi har inga som betar bark och kvistar. Jag håller helt med Åsa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2014-10-11 15:42
#13

#12 När växterna kom till, så fanns inga trädgårdar. Så vad är de anpassade efter? Sekatören eller rådjurständerna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Halvdansken
2014-10-11 15:53
#14

Eh, vad? Många växter i våra trädgårdar kommer från andra länder, utan rådjur och är genetiskt förändrade, och kanske mår bättre att att skyddas från rådjur?
Lite märkligt argument. Men ok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2014-10-11 16:15
#15

#14 Åsa hävdade att ingen klipper grenar på hösten i naturen, jag svarade att de gjorde det. Du hävdade då att det beror på om man har djur, varpå jag visade på att det är ovidkommande, då växter genom evolutionen utvecklats samtidigt som de betats och inte för att små tanter kommer med en sekatör. Ramlade bollen in?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2014-10-11 18:24
#16

Visst betar djur på en del växter men mår de bra av det? Nej ofta inte, inte ens de vilda växterna. Och beta jämställer inte jag med att klippa.

Halvdansken
2014-10-11 18:58
#17

Små tanter? Bollen ramlar in?
Aningen otrevlig ton.

Växter brukar bara vissna ner av sig själv på hösten. Tror att det har mycket att göra med var man bor, just angående djur. Jag klipper inte på hösten. Mina växter är kanske anpassade till djur som kommer på våren? Lavendel, Rosor, klematis…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2014-10-12 05:43
#18

#17 Och du var trevlig? Nope. 

Du missade poängen igen. 

#16 Beta är definitivt som att klippa, djuren äter nämligen årsveden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2014-10-12 08:42
#19

Människor brukar sällan hålla sig till enbart årsveden när de klipper och djuren betar för att överleva. Människor klipper inte för att överleva utan för att de ser grannen klippa och klipper utan att ta hänsyn till ifall det är det bästa för växten. Växter i en trädgård vill man ska hålla sig unga, friska och estetiska och man bör beskära därefter. Ett djur som betar bryr sig inte om växten får skador som ger inkörsport till svampsjukdomar och som därmed förkortar deras liv. Så nej det är inte samma sak.

VildaVittra
2014-10-12 09:49
#20

#19 Människor beskär inte i samma utsträckning som djur. 

Var har jag skrivit att det är samma sak? Jag ifrågasatte ditt påstående om att djur inte betar kvistar på vintern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: