Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 3667 ggr
Henrik93
9/10/14, 3:18 PM

Orkidé plantor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! henrik heter jag, ny här.

har länge samlat på fina orkidéer, men nu har intresset utvecklats och jag fick igår mina första riktiga plantor (med det menar jag "icke hybrider") levererade hem till mig.

håller även på att sätter ihop ett mini labb för att klona och fröföröka orkidéer i steril miljö!:)

en dag kanske jag öppnar en orkidé trädgård!:)

mina nya plantor är en Phalaenopsis cornu-cervi och den andra är en Oeceoclades saundersiana!:) båda är ungplantor och har inte hunnit blomma än.

så det blir kul att följa!:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
Henrik93
9/10/14, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Oeceoclades!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Bobbymilu
8/26/15, 8:48 PM
#2

Hej! Jag skall flytta till Spanien och flyttfirman vill inte ta med krukväxter. Har l5 orkideeplantor, Kan jag klippa ner dem och ta med i en hink i bilen, eller måste jag lämna allt här. Skall ha en stor terraz och längtar efter att fylla den med blommor.

Omorika
8/30/15, 10:19 AM
#3

Vad roligt med orkideintresserade. Hade en period själv men var tyvärr inte tillräkligt ömsint för orkiderna. Hoppas allt går bra för dig och ser gärna fler bilder och tips på hur du gör 😃.

Henrik93
9/8/15, 9:39 AM
#4

#2, orkideerna bör inte klippas ned,utan ta med dom i krukorna och ställ i bilen under färden. Är det kallt så slå in dom i bubbelplast. Du kan också ta de ur sina krukor och paketera dom i ett paket och skicka med posten till ditt nya hem i spanien. Då får de även en omplantering:) #3, jajemen det går bra:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

densomundrar
9/15/15, 5:16 PM
#5

Du som verkar ha koll på dessa underbar vackra blommor, har du några tips till en blommördande nybörjare?

Henrik93
9/15/15, 11:58 PM
#6

Vattna inte för mycket, låt de inte stå i direkt solljus. Och plantera dom inte i vanlig jord. 

Ha en genomskinlig kruka och titta varje dag om det ör kondens på insidan. Och om rötterna är gröna eller silvriga.

Om de är silvriga ska de ha vatten.

Om de är gröna så ska de torka ytterliggare.

Om det är kondens men rötterna är silvriga så är det inte torrti mitten och då ska den inte vattnas. :)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
densomundrar
9/16/15, 5:50 AM
#7

Tusen tack, det var många bra tips :-) Hur vattnar man dom på bästa sätt? Just nu blötlägg jag dom i typ 10 min och låter sedan innerkrukan rinna av innan jag ställer tillbaka den på fatet. Gör jag fel?

Henrik93
9/16/15, 8:09 AM
#8

Nej det läter bra:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

densomundrar
9/16/15, 6:27 PM
#9

#8 tack :-)

Garnnystanet
9/26/15, 1:13 PM
#10

Jag har mina orkidéer i ytterkruka som inte är genomskinlig.
En av mina fyra orkidéer har en stängel som har blommat de andra är bara blad men de lever och får nya blad osv.

Då kanske det funkar med vilken ytterkruka som helst.

____

Medarbetare på Autism.

Henrik93
9/26/15, 8:15 PM
#11

#10 ja visst funkar det med vilken färg som helst på krukan. Men det är lättare att se om det är torrt om den är genomskinlig:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Garnnystanet
9/26/15, 8:26 PM
#12

Jag lyfter upp dem ibland och kollar. Behövs det vattnas ställs innerkrukan i en skål med vatten ett tag.

____

Medarbetare på Autism.

Handikappadmus
9/28/15, 8:37 PM
#13

Hej har en dendrobium nobile, undrar lite hur dom växer, långsamt? Har en som det nyss kommit nya bulber på, medan det 2 äldre verkar ha stannat i växten..? dryga 1 dm höga bara… har dessa gett upp och ger näringen till de yngre ist..?

Annons:
Henrik93
9/29/15, 7:48 PM
#14

Mm, dendrobium nobile brukar skjuta bulber en gång om året. Ibland så kommer det nya plantor/sticklingar från en bulb och de kallas "keiki" om den nya bulben kommer från en gammal bulb växandes ovanför barken så brukar det vara en keiki. Och då är den mindre. Medan nya bulber på själva plantan blir högre. Bulberna växer väl ganska sakta. En bulb kan väl ta ca 3-6 månader att nå vuxen storlek. Sedan brukar den nya bulben blomma när den växt klart eller efter några månader till. Nobile är ganska svåra också eftersom de gillar en vintervila och att vara ute på sommaren för en bra växling på tempratur mellan natt och dag för att få igång knoppbildning. Annars brukar det spruta keikis utav dom bara.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Garnnystanet
9/29/15, 9:04 PM
#15

Vad gör man med en stängel som blommat klart?

____

Medarbetare på Autism.

Henrik93
9/29/15, 11:14 PM
#16

#15 beror på vilket släkte du har att göra med:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Garnnystanet
9/30/15, 7:40 AM
#17

Det är en brudorkidé som har en stängel.

____

Medarbetare på Autism.

Henrik93
9/30/15, 1:04 PM
#18

Aha, då kan man låta stängeln vara kvar om man vill. Det kan jomma ut bebisar tillslut. Men om man inte vill ha bebisar så kan man klippa ner den:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[Chakra]
9/30/15, 6:55 PM
#19

Hej!

Är ganska ny här, och följer orkidétråden. För en tid sedan köpte jag en miniorkidé, och den har nu slutat blomma. Den har ju väldigt liten kruka. Är det idé att plantera om den i större kruka, eller ska jag låta den vara, och vänta på att den ska blomma  igen senare ? Det är en Phalaenopsis.

Henrik93
9/30/15, 10:39 PM
#20

#19, du kan plantera den i en lite större kruka:) Typ 1cm större. Men om den fortfarande får plats i den den har nu så kan du använda samma kruka. Bara gör rent och i med nytt medium. Typ spaghnum mossa.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
[Chakra]
10/1/15, 8:29 AM
#21

#20 Tack, för tips!

Upp till toppen
Annons: