Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 2086 ggr
Ktisroinen
9/6/14, 12:49 PM

Dessa orkidéer...

Jag älskar mina orkidéer och brukar lyckas med dem ganska bra tycker jag med tanke på att jag inte gör något mer än o ge dem vatten. Men så köpte jag ett gäng orkidéer som inte var de klassiska brudorkidéerna. Har ingen aning om var det var för sorter, stod inga namn o de var på rea. En dog ganska omgående då den redan var i dåligt skick. En kämpar för sitt liv och jag vet inte hur jag ska hjälpa den och den tredje dog också men lämnade ett skott efter sig som jag nu inte vet vad jag ska göra med. Så hjälp o tips mottages tacksamt!

Annons:
Ktisroinen
9/6/14, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är skottet. Jag har tolkat det som att den vill ha sina rötter fria och inte i krukan, så funderade på om man kan hänga upp den så att den klättrar som jag har sett att vissa gör. Hur gör man då ?

Ktisroinen
9/6/14, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta är den stackars lilla kämpen. Såg nu att den heter dendrobium white surprise om det hjälper!

catr.ruds
9/7/14, 4:14 PM
#3

Jag har en Dendrobium som jag bara låter stå i fönstret och doppar ner hela krukan i vatten när den börjar bli lätt. Min verkar trivas bra så.

[Forest]
9/14/14, 10:41 AM
#4

Tycker orkideer är lite knepiga. Har själv köpt flera vissa står länge med bara blad en stackare satte jag in i dotterns rum som tyckte det var ju trevligt att rista in hej på ena bladet och andra då.. Av en konstig anledning så fick denna lite vatten då o då, och börja blomma. Den står inte i dagsljus utan får väl en dos kvällsljus helt fel om man nu ska se hur det blommar på dom på jobbet. Dagsljus hela dagen och ger dom en skvätt vatten 1-2 gånger i veckan beroende på hur soligt det har vart. Samtliga blommor på jobbet har vart skrutt som inte går att sälja, men dom är jätte fina blommar konstant två är inne på sitt andra år 🙂 Jag brukar klippa ner stänglarna lite efter blomningen så kommer det snart ut nya blomstänglar, här sköter jag om dom som man ska doppar i vatten ger sällan näring och omplanterar dom, men ändå får jag sällan blommor på mina. 🤔 Det verkar som att här trivs dom bättre lite plågande än lite kärlek. 

1, jag har ingen aning om hur du ska plantera ditt skott men jag hade satt ner den i lite bark i kruka och hoppas på det bästa.  Din andra växt låtit den vara och gett den en skvätt vatten då o då, när den känns lätt är ett bra tecken på att den är torr.

Upp till toppen
Annons: