Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3324 ggr
Carrosh
2014-09-03 10:47

Vad är det för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sambo kom hem med denna igår, men det står ingenstans på växten vad det är. Finns en QR-kod på sidan som länkar till Green Boys på tyska. :S

Försökt hitta den på Blomsterlandets hemsida, men kan inte riktigt hitta någon som stämmer. Hjälp?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Carrosh
2014-09-03 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här syns även stam/stjälk, som är rätt så kraftig jämfört med de små, små bladen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Evahelene
2014-09-03 14:37
#2

Bildgoogla på Crassula. Det finns en stor mängd varianter så jag ger mig inte på att ens gissa vilken 😉

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Carrosh
2014-09-03 16:29
#3

#2 Det känns inte som en tjockbladsväxt det här, så därför jag började undra.  Men någon form av suckulent skulle det ju kunna vara ändå förstås.

Gaah så frustrerande att inte hitta vad det är för växt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

beem
2014-09-03 16:41
#4

Vill ha. Följer tråden med intresse. Hoppas någon har ett svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Evahelene
2014-09-03 18:29
#5

Är den köpt på Blomsterlandet så borde dom ju (verkligen) kunna svara på vad det är. Har dom fler lär det ju finnas en etikett…

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Carrosh
2014-09-03 20:24
#6

#5 Nej, den är köpt på Netto (eller annan sådan matvarubutik), och utan märkning. Letat på Blomsterlandets hemsida för att kunna hitta vad det är för växt, men tyvärr utan resultat. 😕

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
beem
2014-09-03 22:38
#7

Jag tror också på någon typ av Crassula. Det finns sorter som inte har så tjocka blad. 

Testa att ställa frågan på Blomsterlandets hemsida även om den  inte är köpt där.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carrosh
2014-09-03 22:41
#8

#7 Åh, det var ju en bra idé! Tack! Fick ett tips på sort i en annan tråd nyligen. Pengaträd, kan vara den också. Men ska kolla med Blomsterlandet :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

beem
2014-09-03 22:45
#9

Jag har googlat lite och hittade  Pengaträd - Crassula Ovata och ser nu att du nyss skrev att du  fått det tipset. Kan mycket väl vara den men fråga på Blomsterlandets hemsida.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kryddis
2014-09-03 23:29
#10

Det verkar vara hebehybrider de säljer på Green boys. Och det ser ut som att det är en sådan du har. Vill du veta vilken sort det är får du nog gå in på deras hemsida och försöka jämföra med bilderna under "Sorten". Det finns massor av olika sorter som sälj både med och utan blommor.

Vill du bara veta allmänna odlingsråd för hebe och hebehybrider finns det en hel del på google. Här är en: http://www.odla.nu/vaxtlexikon/hebe-0

Carrosh
2014-09-03 23:46
#11

#10 Eftersom jag inte kan någon tyska så har jag lite svårt att navigera på Green Boys hemsida.
Länken sa inte så mycket heller mer än om utplantering. Men nu när jag vet vad det kan vara så kan jag söka på skötselråden. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Kryddis
2014-09-04 00:06
#12

#11
Under "Sorten" på Green Boys hemsida är det i stort sett bara bilder med ett sortnamn under. ;) Tänkte att du kanske kunde känna igen din planta m h a bilderna för att sedan forska vidare. :)

beem
2014-09-04 10:00
#13

Ev kan det vara den som heter Jimmy som finns på Green Boys hemsida.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Carrosh
2014-09-04 22:48
#14

#12 Verkar inte gå att öppna upp bilderna på sidan :( Men jag tror det är som #13 säger, att det är en Jimmy.

Tack så mycket för all hjälp! Nu gäller det bara att leta reda på några bra skötselråd för den. Sitter och funderar på när man bör plantera om och lite sånt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: