Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Vad är det för växt?

2014-09-03 10:47 #0 av: Carrosh

Min sambo kom hem med denna igår, men det står ingenstans på växten vad det är. Finns en QR-kod på sidan som länkar till Green Boys på tyska. :S

Försökt hitta den på Blomsterlandets hemsida, men kan inte riktigt hitta någon som stämmer. Hjälp?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2014-09-03 10:49 #1 av: Carrosh

Här syns även stam/stjälk, som är rätt så kraftig jämfört med de små, små bladen.

\m/

Anmäl
2014-09-03 14:37 #2 av: Evahelene

Bildgoogla på Crassula. Det finns en stor mängd varianter så jag ger mig inte på att ens gissa vilken Skämtar

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Anmäl
2014-09-03 16:29 #3 av: Carrosh

#2 Det känns inte som en tjockbladsväxt det här, så därför jag började undra.  Men någon form av suckulent skulle det ju kunna vara ändå förstås.

Gaah så frustrerande att inte hitta vad det är för växt!

\m/

Anmäl
2014-09-03 16:41 #4 av: beem

Vill ha. Följer tråden med intresse. Hoppas någon har ett svar.

Anmäl
2014-09-03 18:29 #5 av: Evahelene

Är den köpt på Blomsterlandet så borde dom ju (verkligen) kunna svara på vad det är. Har dom fler lär det ju finnas en etikett...

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Anmäl
2014-09-03 20:24 #6 av: Carrosh

#5 Nej, den är köpt på Netto (eller annan sådan matvarubutik), och utan märkning. Letat på Blomsterlandets hemsida för att kunna hitta vad det är för växt, men tyvärr utan resultat. Ledsen

\m/

Anmäl
2014-09-03 22:38 #7 av: beem

Jag tror också på någon typ av Crassula. Det finns sorter som inte har så tjocka blad. 

Testa att ställa frågan på Blomsterlandets hemsida även om den  inte är köpt där.

Anmäl
2014-09-03 22:41 #8 av: Carrosh

#7 Åh, det var ju en bra idé! Tack! Fick ett tips på sort i en annan tråd nyligen. Pengaträd, kan vara den också. Men ska kolla med Blomsterlandet :)

\m/

Anmäl
2014-09-03 22:45 #9 av: beem

Jag har googlat lite och hittade  Pengaträd - Crassula Ovata och ser nu att du nyss skrev att du  fått det tipset. Kan mycket väl vara den men fråga på Blomsterlandets hemsida.

Anmäl
2014-09-03 23:29 #10 av: Kryddis

Det verkar vara hebehybrider de säljer på Green boys. Och det ser ut som att det är en sådan du har. Vill du veta vilken sort det är får du nog gå in på deras hemsida och försöka jämföra med bilderna under "Sorten". Det finns massor av olika sorter som sälj både med och utan blommor.

Vill du bara veta allmänna odlingsråd för hebe och hebehybrider finns det en hel del på google. Här är en: http://www.odla.nu/vaxtlexikon/hebe-0

Anmäl
2014-09-03 23:46 #11 av: Carrosh

#10 Eftersom jag inte kan någon tyska så har jag lite svårt att navigera på Green Boys hemsida.
Länken sa inte så mycket heller mer än om utplantering. Men nu när jag vet vad det kan vara så kan jag söka på skötselråden. :)

\m/

Anmäl
2014-09-04 00:06 #12 av: Kryddis

Under "Sorten" på Green Boys hemsida är det i stort sett bara bilder med ett sortnamn under. ;) Tänkte att du kanske kunde känna igen din planta m h a bilderna för att sedan forska vidare. :)

Anmäl
2014-09-04 10:00 #13 av: beem

Ev kan det vara den som heter Jimmy som finns på Green Boys hemsida.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.