Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 8332 ggr
beem
2014-09-02 16:53

Mjöldagg på Dahlia

Jag har fått mjöldagg på 2 Dahliaplantor. Jag har sprutat med  bikarbonat + såpa + vatten men det verkar svårt att få bort. Plantorna  ska snart in för vinterförvaring. Räcker det att plocka bort angripna blad eller finns "anlagen" till mjöldagg kvar då till nästa år ?

 (2 tsk bikarbonat + 2 tsk såpa/ 1 liter vatten).


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[T-Fia]
2014-09-02 21:20
#1

Jag skulle då spara dom. Och det jag testat som fungerade bäst var mjölk + vatten + bikarbonat. Minns inte, men jag tror 50/50 mjölk och vatten.

beem
2014-09-03 11:15
#2

Växterna kommer ju att tappa bladen i vinter . Kommer mjöldaggen så att säga att överleva om jag inte får bort den nu.

Dahlian har inte hunnit bilda knölar än så jag ska försöka övervintra den som en vanlig krukväxt enl. tips jag fått.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[T-Fia]
2014-09-03 22:02
#3

Mjöldaggsporer finns överallt i luften, det är mer vädret som avgör om det blir mycket mjöldagg, de vill ha fuktig luft för att spridas, och värme för att växa till sig om jag minns rätt (eller om det var tvärtom, haha), så även om det finns mjöldaggssporer kvar så tror jag inte det gör så stor skillnad. Det som kan fungera mot olika svampsjukdomar är att spraya med atamon, det kan ju vara värt att testa innan vinterförvaring.

beem
2014-09-03 22:23
#4

#3 OK då vet jag. Tack för tipset om Atamon.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: