Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3855 ggr
TerriZue
8/25/14, 10:39 AM

Vilda växter. :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Det här med trädgård, växter och plantering är ett nyfunnet intresse för mig och jag måste bara få berätta om mina helvilda växter här hemma. 

För några månader sedan skrev jag här inne och ville ha lite hjälp med att lista ut vad det var för en mystisk krukväxt jag hade här hemma samt för att få lite skötselråd för denna lilla växt. 
Det visade sig vara en Streptocarpella och jag fick skötselråd för denna som jag tycker att jag följde riktigt bra. 

Efter några veckor började den dock vissna och det spelade ingen roll vad jag gjorde, jag flyttade runt den, vattnade på olika sätt, vattnade ofta, vattande sällan men ingenting hjälpte, blad efter blad, kvist efter kvist bara ruttnade och föll av.

Jag flyttade den ännu en gång till vardagsrumsfönstret i ett sista desperat försök att rädda den (då fanns det bara en enda ynka liten kvist kvar och den såg mer död än levande ut). Då, helt plötsligt bara vände det. Den började återhämta sig och växa till sig igen. Jag vet inte vad jag gör annorlunda nu men nu är den helt galen här hemma, den växer så det knakar och är på väg att fly ur sin kruka. Jag planterade nyligen om den men misstänker att jag snart kommer bli tvungen att göra det igen med tanke på hur mycket den lilla rackaren växer. 

På fyra månader har den gått från att vara en totalt hoptorkad liten kvist till detta. 

Oops.. bilden blev vist liggande. Vet inte hur jag ändrar det, på min dator är bilden rättvänd. =/

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
TerriZue
8/25/14, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är vildväxt nummer två. En blåvinge som även den var en hoptorkad liten kvist (eller, den var två hoptorkade små kvistar). Jag fick den av en kompis som sa att de var mer eller mindre omöjliga att ta död på och att de växer så det knakar men så fort den kom hem till mig började den vissna. Sen återhämtade sig även den och nu är den på väg hela vägen upp till taket, den växer verkligen så det knakar. :P

*Okej, detta är otroligt irriterande, alla bilderna är rättvända på min dator men när jag laddar upp dem i inlägget vrider de på sig. Hur som helst, om man klickar på bilden blir den åt rätt håll.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
8/25/14, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och vildväxter nummer tre. Dessa står i köket. Det är en blåvinge och en som jag faktiskt inte har någon aning om vad den heter. Jag fick båda av samma kompis som gav mig den första blåvingen. 

De har bott i köket några månader och har bara växt och växt och växt sen de kom dit. Det är en enda stor djungel i köket och om ett halvår kommer det väl knappt gå att komma in här, det kommer vara grönska i hela köket. :P 

Mina vildväxta krukväxter håller på att ta över hemmet helt och hållet men jag gillar det, jag tycker de är så fina. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: