Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 4851 ggr
Aristarcos
8/23/14, 5:30 PM

Vad har jag fått vid päronträdet ?

Hej,

Det har börjat växa något precis vid päronträdet, trodde det var sticklingar av päronträdet. Det växer som ur rotskott nämligen, en hel hög med stänglar ut ifrån ett ställe ( mer som liten buske) blad likande färg som päronen, men de här kvistarna har taggar :(.  Taggarna finns på varje kvist öga, och är kring 4  cm långa

Annons:
Inkanyezi
8/23/14, 5:31 PM
#1

Du får nog ta en bild och visa hur den ser ut, taggar och främst formen på bladen. En kandidat kan vara någon form av kvitten.

Aristarcos
8/23/14, 5:33 PM
#2

Gah, försöker få med bilden, den är under maxgränsen, men jag kan inte få den att laddas upp :/

Aristarcos
8/23/14, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

bild

Inkanyezi
8/23/14, 5:48 PM
#4

Det finns ju också vildäpplen som har taggar så där. Om det är rotskott, så har de ju inte samma arvsmassa som ympen, och trädet kan vara ympat på en taggig variant. Bladen ser ut som äpple.

Aristarcos
8/23/14, 5:57 PM
#5

Oj,  ympar de på vildpäron för att få dem tåligare då… gör de alltid så ?

Trädet är nog dessvärre ifrån typ blomsterlandet….det kanske är vanligare ifrån sådana affärer.

Inkanyezi
8/23/14, 6:41 PM
#6

Ympar brukar läggas på frösådda plantor, och man plockar ympen från ett träd som ger bra frukt. Det händer också att ympar från äpple hamnar på päron och vice versa. Jag har själv gjort ett träd med fem olika sorter en gång. Om det lyckas eller inte varierar.

Man kan också få skott att slå rot direkt, och i teorin kan det då inte finnas något annat än den sort som man har använt, men plantor som kommer av frukterna blir alltid av den vilda typen. När man köper en planta brukar det synas ganska väl om den är ympad eller om det är ett skott som har slagit rot.

Annons:
[Sabina]
8/24/14, 1:09 AM
#7

#5 Ja, jag tror det kan vara vildpäronet som ympen sitter i som vuxit fram. Det hände mitt ena päronträd som var skadat (troligen av harar) nertill på stammen. Jag fick höra att jag skulle ta bort vildskotten då de tar kraft av päronträdet. Även vildpäron har tornar, precis som vildäpplen har: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/pyrus/pyrucom.html

Som jag förstår det, så är alla päronträd man köper i handelsträdgårdarna ympade och inte rotäkta då vildpäron tydligen inte smakar så gott.

Åsa S
8/24/14, 9:16 AM
#8

Skulle tippa en frögrundstam av päron (vildpäron). Ute i Europa använder man ofta kvitten (Cydonia) som grundstam men den är väldigt dåligt härdig här i sverige så den är inte så vanlig här man vill ju att träden ska överleva vintern.

Aristarcos
8/24/14, 10:49 AM
#9

Tack alla, kan jag själv göra något för att minska tillväxten av vildpäron skotten?

Åsa S
8/24/14, 2:20 PM
#10

Du måste klippa/såga bort alla så nära tillväxtstället som möjligt, låter man skott från grundstamen få växa så brukar såsmånngom den ädla delen aborteras bort soch sedan har man bara vildpäron kvar.

[Sabina]
8/24/14, 3:17 PM
#11

#9 Precis som #10 säger, så får du ta bort vildskotten, du kommer nog se att ditt päronträd mår bättre av det, då vildskotten tar näring av trädet. Det syntes till och med på mitt päronträd som dock var så gnag-skadat att jag fick såga ner det ett par år efteråt.

Aristarcos
8/24/14, 3:23 PM
#12

Mitt är också skadat av hare, men det är mycket högre upp…

Upp till toppen
Annons: