Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Vad heter chilin?

2014-08-12 18:29 #0 av: Praefatio

Har fått en chiliplanta av min svärfar. Han verkar ha fått namnet om bakfoten, kallar den pakistansk chili men utan en enda träff på Google så måste det vara fel. Plantan är hög, 1,5 meter kanske, och består av en lång stam och en krona. Chilifrukterna är mörkgröna och smala, ca. 5-7 cm långa och växer uppåt. Tror att de är ganska rejält starka.

Någon som vet vad det är vi har fått? Hur sköter jag den bäst? Går det att få den att se lite roligare ut, har lite svårt för växter som ser ut som pinnar nerstoppade i jord... Kan man plantera någonting mer i krukan kanske för att få lite olika nivåer?

Anmäl
2014-08-12 18:30 #1 av: Praefatio

En bild till...

Anmäl
2014-08-12 18:32 #2 av: Praefatio

Ytterligare en tanke: Kan man lura den lite att bli en buske genom att beskära den och låta den gro rotskott? Det är ju stammen som är ful, själva busken är vacker.

Anmäl
2014-08-12 18:41 #3 av: Hera

Ser ut som vår planta som tyvärr dog. Tog chilifrukterna när den började dö och tyvärr var de omogna och smakade bara ärtor utan ett uns av styrka.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2014-08-12 18:45 #4 av: Praefatio

Haha, ärtchili! Skrattar

Ja, jag får känslan av att hela plantan är lite skör liksom, har tappat flera blad sedan vi fick den igår. Lustigt nog fick jag en annan chiliplanta från min egen pappa bara någon timme senare, en namngiven sort i buskform med jättefina frukter som mår kanon så jag tror att den vi fick av svärfar kanske inte mår så bra. Därav hade det varit bra att kunna namnge den och se hur den ska skötas. Det är svärfar själv som har drivit upp den från frö så det vore synd om den dog.

Anmäl
2014-08-12 18:56 #5 av: Zepp

Det ser ut som Sivri.. finns att köpa i stora påsar främst på Willys.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-08-12 19:00 #6 av: Praefatio

#5 Nej, den sorten är det tyvärr inte. Frukterna på den här plantan är mogna och därmed fullvuxna. Aci Sivri växer dessutom nedåt, de här frukterna växer upp och ner.

Anmäl
2014-08-12 19:01 #7 av: Hera

#4 Hahahaha ärtchili ;)

Vi vet inte vad som dödade vår. Var många frukter på gång. Sedan vissnade hela plantan på en dag uran att vi ändrade på något. Var mycket märkligt. 

Hoppas er klarar sig så man får veta om chilin hade blivit stark.

Vi fick faktiskt vår av min svärfar ;)

Anmäl
2014-08-12 19:04 #8 av: Praefatio

#7 Skumt, men en del växter är ju sådär. De bara stendör.

Har frågat på ett chilinördforum nu, hoppas på svar.

Vilket sammanträffande! Är det något slags hemlig regel att fäder ska ge bort chiliplantor? :P Tekniskt sett fick ju även min karl en chiliplanta av sin svärfar, eftersom vi fick en av min pappa.

Anmäl
2014-08-12 19:07 #9 av: Hera

#8 Måste vara så :)

Glöm inte berätta om du får veta vad den heter. Och om den är stark sen när ni testar! 

Anmäl
2014-08-12 19:12 #10 av: Praefatio

Lovar att rapportera! :)

Anmäl
2014-08-12 19:19 #11 av: Zepp

Mm.. du har rätt, den påminner mer om den man köper i affären styckvis, antingen grön, gul eller röd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-08-16 00:16 #12 av: Sukram

I princip skulle det ju kunna vara en pakistansk chili för det finns massor av lokala sorters chili i Pakistan, Indien och hela sydostasien. Har han fått fröerna från Pakistan?

Anmäl
2014-08-16 06:02 #13 av: Hera

Det var en planta.  Det skriver ts.

Anmäl
2014-08-16 16:22 #14 av: Sukram

#13 jo men svärfar som gav bort plantan kan ju ha sått fröer eller köpt den i affär. Någonstans ifrån kommer den ju. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.