Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3756 ggr
Crucio
7/23/14, 6:07 PM

Hur ta hand om myntaplanta?

har köpt en myntaplanta som jag tänkte försöka få att överleva. den var dock låg och bladen växte tätt när jag köpte den, nu är kvistarna istället skitlånga och med blad kanske varje halvdecimeter. ser inte särskilt snyggt ut. tips på hur man får dem att se ut som när man köper dem, dvs. med blad som växer tätt och grenar som inte växer så fort?


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
VildaVittra
7/23/14, 6:31 PM
#1

Om man toppar myntan hela tiden så blir det en liten ettårig buske. 

Har du den ute eller inne?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
7/25/14, 4:02 PM
#2

#1 Ettårig? Myntor är väl fleråriga, i alla fall här nere. Dom bör planteras i en stor kruka utan botten så att rötterna begränsas, annars kan det bli ett hemskt ogräs.

AlexVG
7/25/14, 4:07 PM
#3

Låter som den står inne eller väldigt skuggigt ute, och då hjälper det inte att klippa ner den för dom andra skotten kommer också bli långa igen. Så för att få kompakta skott med mycket blad så är det odling ute i soligt läge som ger kompakta plantor.

VildaVittra
7/25/14, 5:02 PM
#4

#2 Busken blir ettårig, inte plantan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Crucio
7/25/14, 5:02 PM
#5

jag har den inne. vi bor i lägenhet och har ingen trädgård, så enda alternativet då är en kruka på altanen. ska jag plantera den som den är eller klippa ner den på något sätt innan plantering? hur länge kan jag ha den ute? bor i Norrland, så lär bli nattkallt ganska snart.


Sajtvärd på Skrivlust

AlexVG
7/25/14, 5:15 PM
#6

Ha den ute på altanen, dom är väldigt köldtåliga vet dock ej hur tåliga den är i kruka i norrland på vintern, men har du den ute tills det blir -5c så har den fått lite frost och vila och sen ta in och sätt den i fönstret. Ge gärna extraljus och sedan efter frostrisken är förbi till nästa vår (och varje därefter) sätt ut den så den kan vara ute och ta sen in den igen till hösten efter det varit några frostnätter.

Annons:
Crucio
7/25/14, 7:06 PM
#7

okej. men kan ni beskriva hur de ska klippas ner? bara vid toppen eller kan de grövre stjälkarna klippas av även de, längre ner? så att man liksom 'börjar om' med korta grenar efter att den växt sig så lång som den gjort.


Sajtvärd på Skrivlust

VildaVittra
7/25/14, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Jag knipsar av topparna med fingrarna i de bladveck där det kommer nya blad. Se bild.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Crucio
7/25/14, 8:07 PM
#9

haha okej, då har jag nog dödat alla grenar nu… ah well, får plantera om och se vad som händer. ska göra som du visar hädanefter.


Sajtvärd på Skrivlust

Upp till toppen
Annons: