Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1653 ggr
asstral
7/2/14, 10:47 PM

Jordgubbar

Inga frågor är ju dumma heter det, så det tar jag fasta på här :) Har några jordgubbsplantor på balkongen, som frodas och växer. Men… När ska jag plocka dom? Växer dom mer då dom blivit röda? Och… HUR plockar jag dom? Jag har sett att jag ska ta "bladrosetten" för att smaken och vätskan ska stanna kvar i bäret. Men VAR ska jag nypa av med tanke på plantan? Är av sorten Pikan, står inget om att den är remonterande, men ska ge bär hela sommaren

Annons:
VildaVittra
7/2/14, 11:07 PM
#1

Jag plockar när bären lossnar hyfsat lätt av sig självt när man drar i dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kickboard
7/3/14, 6:46 AM
#2

När bären är helt röda är de mogna att plockas.  De växer inte mera då.  Det spelar ingen roll hur du plockar om du äter dem genast.  Om man ska spara dem ska bladrosetten vara kvar och så ska de förvaras i kylskåp.

asstral
7/8/14, 9:26 PM
#3

Tack, nu har jag ätit min första balkongodlade jordgubbe. Smakade fantastiskt! Trodde den skulle vara sur pga vädret, men den var ljuvligt söt-syrlig. Oerhörd skillnad mot köpevarianten Jag tänkte lite som så, att om jag "knoppar av den" så ger den fler gubbar, men så är så alltså inte fallet?

Upp till toppen
Annons: