Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1508 ggr
Ktisroinen
2014-07-02 14:55

En egen trädgård!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag har längtat!! För en vecka sedan flyttade vi in i vårt nya hus, en liten gård i vackra Blekinge. Underbart att ha sin egna mark att äga och sköta! Hela våren har det kliat ordentligt i mina små fingrar så det första jag börjar planera är såklart trädgården. Den är praktiskt taget helt orörd med undantaget för en liten rabatt som inte var särskilt välskött. Så idag satte jag mig på knä och rensade ut och fick fram ett väldigt fint litet jordgubbsland där under allt ogräs. Tyvärr så är jag helt ny på trädgårdar, det enda jag har gjort är att odla lite sallad på balkongen! Så jag har lite osäker på de andra två växterna som står där, den gula kanske till och med är ogräs?

Dessutom fullkomligt kryllar det av sniglar, har för mig att någon sagt att de gillar jordgubbar. Har ni något knep att bli av med dem? Vill helst inte använda något bekämpningsmedel eller något miljöfarligt. 

Det var också någon typ av annan ohyra på några av bladen på alla växter. Glömde tyvärr få med det på bild innan jag tog bort det. Det var som väldigt kompakt spindelväv och så väldigt klibbigt. Vad kan det vara och hur blir jag av med det bäst?

Sen sist men inte minst, vad tycker ni att jag ska plantera här i den lilla rabatten? Jag vill ha kvar jordgubbarna såklart, så det får inte vara något som tränger bort dem. Och så beror det ju på vad de andra två är för något, om det är något man ska ha kvar eller inte :)

((Bilden är före rensning))

Annons:
Ktisroinen
2014-07-02 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efterbild!

Ktisroinen
2014-07-02 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Närbild på ena växten.

Ktisroinen
2014-07-02 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

…och andra växten i närbild.

anki1
2014-07-02 18:45
#4

Den där gula heter paktlysing. och är en trädgårdsväxt, perenn. Den kan bli som ett ogräs eftersom den kan sprida sig alldeless vilt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

VildaVittra
2014-07-02 23:01
#5

Men den är en väldigt tacksam rabattväxt, speciellt på ett så torrt ställe som intill en husvägg. 

Den andra blomman ser ut att vara en malva av någon sort.

Personligen så skulle jag inte ha många fler sorter i en så liten rabatt, skulle jag nu plantera något, så skulle jag plantera något litet dvärgträd, för att skapa en nivå till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2014-07-03 12:43
#6

#2 är stockrosor, väldigt vackra och tåliga. Tacksamt att ha på torra ställen där "inget" annat vill växa, precis som praktlysingen. De är även lätta att rensa om man tycker de tar över för mycket.

Stockrosorna får fin blomning på sensommaren, jag har dom själv och älskar dom då de växer på "omöjliga" ställen där inget annat växer

Annons:
anki1
2014-07-03 16:55
#7

Älskar oxå stockrosor, men de vill inte hos mig iaf inte där jag vill ha dom. Det är mest lerjord (gammal kohage)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Omorika
2014-07-07 08:45
#8

Jag hade försökt sprida jordgubbarna över hela den öppna ytan och gjort en liten jordgubbsrabatt med stockrosor. På sikt hade jag flyttat den gula till någon annan rabatt.

Min andra ide hade varit att låta den gula vara och sprida sig lite flytta jordgubbarna och plantera flocknäva närmast kanten. Men det är nog bara för att jag älskar flocknävans täckande egenskaper.

Upp till toppen
Annons: