Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1959 ggr
Ellison
2014-06-27 20:54

Nybörjare

Jag är en nybörjare när det gäller allt som har med trädgård att göra. Men jag vill så gärna lära mig. Vad ska jag börja med? Jag vill odla egna grönsaker och ha något som är lätt att sköta nu i början.

Annons:
VildaVittra
2014-06-27 21:02
#1

Rädisor är nästan omöjligt att misslyckas med och kan sås länge till. Morötter är lätta de också, men lite för sent för att odla. 

Sätt lite perenna kryddor, så har du att skörda nästa år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kickboard
2014-06-28 08:29
#2

Rucolasallad hinner du bra med ännu och den är lätt att lyckas med.  Man kan så den i omgångar under sommaren.

Ellison
2014-06-28 10:03
#3

Tack för tipsen! 

Ska ta tag i odlingen idag tänkte jag.

Finns det något mer än ruccola och rädisor som man kan odla nu? Som inte är försent så att säga.

VildaVittra
2014-06-28 13:10
#4

Pak choi kan du testa och mangold. Mangolden är trevlig på det sättet att den är frosttålig, så du kan skörda långt in på vintern.

Sedan kan du kanske fynda på plantskolan, de brukar rea ut det som är kvar så här års.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2014-06-28 21:59
#5

Rädisor går att misslyckas mednär mina kommit upp några mm så käkar alla miljoner jordloppor upp dem. +Rädisor gillar inte sommarvärme så värst bra.

+Pak choi går ju bara upp i blom ifall man sår nu när vi har långa dagar det går bättre ifall man väntar till slutet på juli + det får inte finnas jordloppor för de gillar pak choi med.

Bor du inte jättelångt uppe i norr finns fortfarande chans hinna få lite morötter, betor, mangold och dyl. de kanske inte blir stora lagringsdugliga morötter utan de blir nog mera som primörer och de är ju ofta godare.

Halvdansken
2014-06-29 12:45
#6

Det beror ju på var du bor, hur länge du kan odla.  Sallad borde väl gå fint också. Jag ska igång med nya när jag fått plats efter potatisen. Men jag bor i Danmark, så jag kan noog skörda fram i oktober.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: