Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7269 ggr
[Jessica-B]
2014-06-23 19:24

Hur ska jag sköta mina växter?

Hej!

Jag lyckas aldrig hålla växter vid liv. Men nu har jag köpt ett gäng, och jag ska verkligen kämpa för att dem ska trivas, så jag behöver er hjälp!

Vad som är av intresse är
* Hur ofta ska växten vattnas?
* Var bör och kan växten placeras?
* När ska den få en boost med gödsel?, och MÅSTE man ge dem detta?
* Hur ofta ska plantan duschas?

Jag har köpt dessa blommor, och ägt dem i ca 2 veckor:

Schefflera nora Alla tre av denna sort ser friska och starka ut än så länge. Dem har fått vatten 2 ggr i veckan ungefär. Har två ståendes på fönsterbräda, den tredje står ca 3 m från fönster på ett bord.

Calathea Denna har fått vatten 1 gång i veckan. Den står i min hall, där jag inte har några fönster. Det är varken ljust eller mörkt i hallen. Växten ser OK ut.

Fittonia gemengd Denna slokade lite men den vaknade till liv med lite extra vatten. Den ser ut att trivas väldigt bra. Den står ungefär 3 meter från fönster på ett bord.

Dieffenbachia seguine Den här stackaren har redan börjat få gula glad som ser tunna och sköra ut. Växten står på fönsterbrädan. Den verkar inte alls trivas där tyvärr.

Annons:
[Jessica-B]
2014-06-23 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vet ej vad denna växt heter… men stackarn har redan börjat tappa blad. Den står ca 3 m från fönster. Ej i drag.

GråttNyttHår
2014-06-23 19:30
#2

Den sista du visar är något jag själv har. Min är i ett fönster i en ampel. Solen ligger bara på på kvällen. Och den mår göttans. Blir vattnad rejält en gång varannan vecka.

Den enda som kan ändra dig är du.

Halvdansken
2014-06-24 00:06
#3

Diffenbachian vill stå i skuggan, så byt plats med nån av de andra.
Tänk på att de flesta växterna är tropiska, som gillar fuktg luft, så att duscha dem ofta är nog en god ide.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AlexVG
2014-06-24 11:03
#4

Hade istället satt alla i öst eller i västfönster (har du det att tillgå?)  alltså i fönsterkarmen så dom får så mycket ljus som möjligt. Det är inte många växter som trivs 1 till 3 meter ifrån fönstret som redan på nära håll skärmar av mycket av solen.  Näring är viktigt för alla växter, ger du näring en gång i veckan så får dina växter en stabilt basic näringstillflöde som gör att dom kan växa. 

För att inte göra det krångligt så ge vatten med näring i en gång i veckan och ställ dom i fönstren, så kommer du få de flesta växter att trivs. Mer än så behöver man inte göra. Att prickbladet ( dieffenbachia seguine) får gula blad kan beror på näringsbrist eller för lite/för mycket vatten. Står den i ett söderfönster kan den bli bränd men då blir det mer vissna områden mot sidan som står mot fönster. OM så är fallet så flytta den till östfönster eller västfönster.

[Jessica-B]
2014-06-24 19:34
#5

#3 Tack för vägledningen. Den har fått flytta in i hallen nu, så får vi se hur den trivs där. :)

#4 Tack för råden! Okej, får helt enkelt möblera om krukorna och finna fönsterplats åt dem.Har ingen aning om vilket fönster som är i vilket läge här. Har hur som bara två lägen att välja mellan. De ena är så gott som skuggigt nästan hela dagen, medan de andra läget är så gott som soligt hela dagen, men balkongen skyddar lite där mot de direkta solljuset, dock inte jättemycket. Kan man få förslag på hurdan näring man bör köpa? Något särskilt märke/sort? Jag siktar på en så billig variant som möjligt. Anar att det kan finnas någon flaska näring i Ica butikernas sortiment? Har inte värst nära till blomsterbutik nämligen.

Någon som vet hur vågbladskalatean ska stå? Jag tänkte ha den i fönstret, men vet inte om den bör stå i köket (på solsidan av lägenheten) eller i vardagsrummet (på skuggsidan av lägenheten)?

[Jessica-B]
2014-06-24 19:36
#6

#2 Aaaha! Vad heter växten, vet du det? :) Jag testplacerar den just nu i fönstret på den lite skuggigare delen av lägenheten. Om den inte slutar barra som en julgran där får jag testa att boosta den med sol i köket istället, för där ligger solen på som katten nästan hela dan!

Annons:
AlexVG
2014-06-24 21:54
#7

Blomstra växtnäring finns oftast på typ ica. Och är också en bra näring för växter.

Då har du antagligen norr fönster ena (där det är skugga hela dagen) och söder fönster i det andra (där det är sol hela dagen). 

Jag hade satt växterna så här ; 

Schefflera arboricola 'Nora' - i det soliga fönstret. 

Calathea - i det soliga fönstret. Kan dock brännas om det blir himla varmt. Men är också känslig för kyla och drag som det lätt kan bli på vintern i ett skuggfönster. 

Fittonia - tål både det skuggiga och soliga fönstret.

Dieffenbachia seguine - i det skuggiga fönstret. Men kan må dåligt på vintern om skuggfönstret är svalt eller dragigt. 

Din okända växt kan vara Codonanthe crassifolia, tjockbladig myrranka. Ställ den i det soliga fönstret. Tappar lätt bladen om den får för mycket vatten eller står där det är mörkt.

AlexVG
2014-06-24 21:56
#8

Och har du krukor utan hål i botten så se upp så du inte vattnar för mycket. Då kanske det är bättre att istället vattna och ge näring varannan vecka än som jag skrev innan varje vecka.

Upp till toppen
Annons: