Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2394 ggr
SolidShinta
2014-06-16 13:49

Körsbärskärnor

Hej!

Jag är ganska mycket nybörjare med att odla saker och undrar om man kan så från vanliga körsbärskärnor och på så sätt odla till sig ett körsbärsträd inomhus? I sådana fall hur gör man?
Jag vet att det tar väldigt lång tid, och kommer så småningom att plantera om den till att bo utomhus någon gång i framtiden.

Annons:
Åsa S
2014-06-17 09:13
#1

Slipa lite på kärnan, plantera den och ställ sådden långt in i kylskåpet nu, ta fram sådden runt januari och ställ den varmt och ljust och se om något gror.

Woodland
2014-06-17 19:28
#2

Det kan vara roligt att försöka dra upp träd från frö. Men vill du verkligen vänta mellan 4 -10 år på körsbär? Du bör så kanske 20 stycken frön och även om du sår är det inte säkert att du får fram ett träd till slut. Vissa frön är sterila och det är inte säkert att frukten kommer att smaka som "mamma trädet". Vill du ändå försöka finns flera instruktionsvideos på You Tube. Hoppas du lyckas!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

SolidShinta
2014-06-19 23:03
#3

#1
Tack! Ska försöka med det! :)

#2
Det är inte så mycket att jag vill ha körsbär som att jag tycker att det roligt att så saker och ser det lite som en utmaning att så fram ett litet träd som man sen kan plantera ut. :)
Bara en bonus om jag sen kan få fram lite körsbär efter ett par(många) år.

Tack för svar!

Emo
2014-06-20 06:22
#4

#3 Ska du plantera ut det, så är det väl bäst att ha ett litet område ute, (som du inhägnar med kycklingnät om det finns kaniner i området) där du kan så sådana kärnor. Jag har drivit upp persikoträd, som gett fin frukt, på det sättet. Mitt stora fina valnötsträd har ännu inte burit nötter, men mitt äppleträd har i flera år gett massor av äpplen. Nu har jag en del nysådda träd från i höstas. Jag sådde persikor, nektariner och plommon. Det ska bli spännande att se hur de utvecklas och om jag hinner få några frukter från dem.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

cissi_1993
2014-06-21 00:17
#5

dehär var intresant nu bor jag uppe i umeå men tror du de skulle funka här uppe också? och tar du då frön/kjärnon från frukt du äter eller kan man köpa sånna frön någon stanns?

Emo
2014-06-21 06:54
#6

Persikoträdet kom från köpta persikor. Valnöten är en svart valnöt från köpt frö. Mitt äppleträd är frösått från kärna från ett Ingrid Marie-äpple som moderfrukt och okänd fader.

Bor du så långt norrut, får du hålla dig till träd, som kan övervintra ute där om de inte är små nog att övervintra på skyddad plats, men det kan bli svårt att ge dem både skydd mot för kall kyla samtidigt som de får tillräcklig kyla för sin välbehövliga vintervila.

Min fikonplanta står ute året om, så jag får inga fikon. Sådana plantor är små nog att tas in om vintrarna.

Testar man med frön och kärnor från frukter man ändå äter, så är det spännande att se hur mycket man lyckas med.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Upp till toppen
Annons: