Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2394 ggr
SolidShinta
2014-06-16 13:49

Körsbärskärnor

Hej!

Jag är ganska mycket nybörjare med att odla saker och undrar om man kan så från vanliga körsbärskärnor och på så sätt odla till sig ett körsbärsträd inomhus? I sådana fall hur gör man?
Jag vet att det tar väldigt lång tid, och kommer så småningom att plantera om den till att bo utomhus någon gång i framtiden.

Annons:
Åsa S
2014-06-17 09:13
#1

Slipa lite på kärnan, plantera den och ställ sådden långt in i kylskåpet nu, ta fram sådden runt januari och ställ den varmt och ljust och se om något gror.

Woodland
2014-06-17 19:28
#2

Det kan vara roligt att försöka dra upp träd från frö. Men vill du verkligen vänta mellan 4 -10 år på körsbär? Du bör så kanske 20 stycken frön och även om du sår är det inte säkert att du får fram ett träd till slut. Vissa frön är sterila och det är inte säkert att frukten kommer att smaka som "mamma trädet". Vill du ändå försöka finns flera instruktionsvideos på You Tube. Hoppas du lyckas!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

SolidShinta
2014-06-19 23:03
#3

#1
Tack! Ska försöka med det! :)

#2
Det är inte så mycket att jag vill ha körsbär som att jag tycker att det roligt att så saker och ser det lite som en utmaning att så fram ett litet träd som man sen kan plantera ut. :)
Bara en bonus om jag sen kan få fram lite körsbär efter ett par(många) år.

Tack för svar!

Emo
2014-06-20 06:22
#4