Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1264 ggr
kokobäng
6/11/14, 5:51 PM

Perenn i kruka

Hej, jag behöver verkligen hjälp, råd, tips, idéer, tankar. Har googlat runt som en tok men det hjälpte inte. Jag har en tråkig norrsida som också är entré. Grusgårdsplan som lutar aningen mot huset, tyvärr, så inga rabatter vill jag ha! Men perenn i kruka. Har funderat på hosta/funkia en del (kan ju skaffa fler krukor med tiden - kul med variation). Platsen krukorna ska stå på ger endast vandrande skugga/sol på kvällen MAX en halvtimme. Annars är det absolut helskuggigt hela tiden.

Har inget frostfritt ställe att placera dem på under vintern och tänker absolut inte ta in dem. Hur övervintrar jag? Gräver upp plantan ur krukan och jordslår den? Eller klär insidan med tunnare liggunderlag innan jag planterar och täcker på senhösten med löv? Eller hur?

Finns det perenner som klarar i princip ständigt helskugga?

Funderar även på om jag kan plantera kaukasisk förgätmigej som alternativ till hosta/funkia?

Den största krukan är inte jättestor: glaserad keramik, ca 40 cm hög och 40 cm i diameter upptill, aningen konisk.

Jag har många funderingar till men ska kanske börja med dessa och se om det finns nån som vill tipsa mig. Känner mig alldeles rådvill:(

Väldigt glad blir jag om nån vill svara med tips :D

Annons:
[Sabina]
6/12/14, 3:29 AM
#1

Jag har haft flera hostor i kruka på den tiden jag bodde i lägenhet. De är ju väldigt tåliga växter som har bra härdighet. På hösten ställde jag krukorna närmare husväggen i en kartong med frigolit i botten för skydd och lite "värme". På vårarna tog jag bort det översta jordlagret och ersatte det med en blandning av planteringsjord och kogödsel. Hostorna var väldigt fina och trivdes bra på norrsidan där jag hade balkongen. När jag sedan flyttade till hus och "släppte ut" hostorna i rabatten trivdes de inte lika bra och blev aldrig lika frodiga som i kruka, tror att konkurrensen om näringen blev större i rabatten eller nåt.

Din idé med liggunderlag runt krukan låter bra men jag tror inte du behöver  ha liggunderlaget på insidan krukan utan på utsidan och under krukan på hösten. Om det inte blir så vackert, kan du ta tex jute/säckväv runt krukan  så kommer det genast se finare ut. Se bara till att fukten inte samlas för mycket i krukan utan kan rinna ut samt att öppningen upptill inte är för tät.

Även kaukasisk förgätmigej  är tålig och härdig så jag tror att det fungerar mycket bra det med.

Evahelene
6/12/14, 12:13 PM
#2

Det vore bättre med en plastkruka, lerkrukorna fryser lätt sönder. Vintertid är det största hotet för krukade växter att dom lätt torkar bort, så man måste se till att minska avdunstningen så mycket som möjligt.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

AlexVG
6/12/14, 6:35 PM
#3

Har hosta i kruka på en skuggig uteplats, dom klarar vintern här i zon 3-4 utan extra täckning eller skydd på vintern. Låter bara dom stå kvar.

Upp till toppen
Annons: