Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Vad är detta ?

2014-06-08 21:09 #0 av: beem

Är detta något ogräs ?  Den är ca 3 dm hög.

Någon tistel tänkte jag men den har inte riktigt så taggiga blad.

Anmäl
2014-06-08 21:11 #1 av: beem

Inget ogräs men vad är det ?

Anmäl
2014-06-08 21:13 #2 av: VildaVittra

Jag får lite känslan av kronärtskocka på den första, men förmodligen har jag fel och det är ogräs. Förlägen

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-06-08 23:19 #3 av: [T-Fia]

1. Någon ur Skräppsläktet (Rumex)
2. Parkslide. Hemskt ogräs som man skall hålla koll på mycket noga. Helst utrota, men det är så gott som omöjligt.

Anmäl
2014-06-08 23:35 #4 av: AlexVG

nr 1 Senecio vulgaris

Anmäl
2014-06-09 09:46 #5 av: beem

#3  Är du säker på att det är Parkslide eller är det ett förslag. Vill fråga för att vara säker för i så fall  ska  den grävas upp omg. Parkslide vill jag inte ha. Den har så vackra blad så jag vill vara säker innan jag gräver upp den.

#4 Det var spännande att få ett namn. Läser på Wikipedia:

Korsört (Senecio vulgaris) är en art i familjen korgblommiga växter och ett mycket vanligt ogräs.

Ovanligt - typiskt att det växer hos mig då Glad

Anmäl
2014-06-09 14:26 #6 av: Tant Grön

Tror också att det är Parkslide. Jag skulle grävt upp den direkt.

Anmäl
2014-06-09 16:27 #7 av: beem

Då gräver jag upp den OMG.

Tack för era svar.

Anmäl
2014-06-09 21:47 #8 av: HellviHumle

Ser det ut som, ja! Glad

HH

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.