Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3622 ggr
krimskrams
2014-06-04 13:55

Ätbar rabatt

Funderar på att plantera om min rabatt i söderläge som växer bredvid huset. har nu lite olika perenner som växer där samt en hel del ogräs, det är p.g.a ogräset jag vill helt förnya rabatten. Gräsmattan har växt in i rabatten och det är helt omöjligt att få bort allt. Dessutom är jordmängden dålig, den har inte blivit påfylld på flera år. Växterna mår inte bra av att vara där. Vilka ätbara växter/blommor/örter skulle man kunna odla i söderläge?

Annons:
tlover
2014-06-04 14:00
#1

hmm skulle kanske rosenbönor skulle vara nått för att få mer näring i jorden?

Vilka slags ogräs är det? det kan säga mycket om hur jorden är nämligen.

Täck med nått mellan växterna som du vill ha där eftersom du har dåligt jordlager, vi använder hö som kaninerna ratar men man kan använda lite allt möjligt.

l'm back

krimskrams
2014-06-04 16:53
#2

Som sagt så är det själva gräsmattan som växt in i rabatten! sen växer det också nässlor där i stor mängd! Finns inte egentligen något jag vill spara, tänkte flytta de växterna till en annan rabatt! Gräver helt sonika bort allt nu i höst tror jag med traktorn o så sätter jag ny jord o planterar efter det! Nån sorts kant ska också sättas så att jorden hålls på stället!

tlover
2014-06-04 17:00
#3

#2 ok om det är brännässlor som växer där behövs nog inte baljväxter eftersom brännässlor växer bara där det är näringsrik jord (dom är återställare som återställer övergödslad jord i princip).

Du kan ju däremot använda baljväxter (tex rosenböna) om du ska odla nått som är väldigt näringskrävande.

Men som sagt för att slippa att gräsmattan kryper in och för att behöva vattna mindre och ha en bättre jord är det bra om du har nån slags marktäckning mellan växterna du vill ha.

Att ha bar jord är i princip det värsta man kan göra för jorden förutom att plöja.

l'm back

Halvdansken
2014-06-05 14:43
#4

Om gräsmattan växer in i rabatten så hjälper det inte att flytta växterna. Gräsamattan kommer ju att växa in igen om nåt år. Lägg en barriär så att den inte kommer in.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-06-05 14:43
#5

Och om jorden är dålig så får du förbättra den med kompost eller köpejord.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

krimskrams
2014-06-05 17:18
#6

Har tänkt flytta bort vissa växter som jag vill behålla o sen skrapa stället och sätta ny jord samt barriär så att inte gräsmattan slipper in igen! vad kan man sätta som kant? sten? trä? torv? Erfarenheter? Rabatten är rätt lång och är utefter en husvägg i söderläge! Vilka perenner skulle passa? helst skulle jag vilja ha ätbart…

Annons:
krimskrams
2014-06-05 17:19
#7

#3: tlover Vad är bäst att sätta som marktäckare mellan plantorna förresten?

kickboard
2014-06-05 17:32
#8

I fjol sådde jag smultronspenat som får röda smultronlknande bär, som kan användas i sallader. De smakar inte så mycket, men är dekorativa.  Det är ettåriga växter:

http://www.joyseeds.fi/smultronspenat-pi-199.html?osCsid=14243374eac453e77b916ee5b3f81c67

VildaVittra
2014-06-05 17:35
#9

#7 Jordgubbar/smultron är en tacksam, snabbväxande och billig marktäckare.

Som kant kan man använda hängrännor, gamla takpannor (inte asbest), sedan finns det aluminiumkanter att köpa. Trä murknar snabbt om man inte väljer giftiga sådana.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

chokladfudge
2014-06-05 18:49
#10

Diverse örtkryddor trivs bra i söderläge

Halvdansken
2014-06-05 19:22
#11

Vad menar du  med "skrapa stället och sätta ny jord"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2014-06-05 19:38
#12

#11 Man skrapar bort svålen med grävskopan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2014-06-05 20:32
#13

Hjälper inte mot nässlor och kvick eller annat rotogräs. Deras rötter ligger långt nere, så de kommer upp igen nästa sommar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
2014-06-06 07:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#7 förutom smultron/jordgubbar som redan är tipsat om så brukar vi helt enkelt lägga det vi kallar kaningräs men alla kanske inte har det en släkting till oss har gamla trasmattor istället 😃

Barktäckning som man köper gör ju jorden sur så vill man inte tex jordgubbar och annat som gillar/tål sur jord så är det kanske inte så bra alternativ.

Gräsklipp kanske är nått annars det har ju de flesta.

Ang vad man ska ha på kanten av rabatterna så är mitt tips trä, vi har haft sten på många ställen men det är svårt att klippa och slå (nu kanske du inte slår gräset men det är hemskt att försöka slå gräset vid en stenkant utan att förstöra lien) så nu byter vi det mesta av stenen mot trä.

Edit: jordgubbar äter däremot väldigt mycket näring (vanligtvis ska man ju flytta dom var 3:dje år) så tex bar jord är en big no no för jordgubbar, nån baljväxt som växer där skulle nog vara bra också.

det vi kallar kaningräs in action

l'm back

chokladfudge
2014-06-06 18:09
#15

Annars kan du odla brännässlor och kirskål . De är ätbara och rätt lätta att lyckas med…

fulifuli
2014-06-07 00:04
#16

tillägg till #15 nässelsoppa är väldigt gott.

Fast kanske inte kul att ha brännässlor och kirskål i rabatten dock

krimskrams
2014-06-10 18:41
#17

"Odlar" redan åtminstone brännäslor i rabatten! De får gärna växa annanstans, men inte just där :) Smultronspenat låter intressant! Tror att jag tar och helt enkelt täcker in i höst med plats så får rabatten ligga och självdö nästa säsong! Borde ju vara klart att ta bort det vissna och plantera nytt sen då säsongen efter! Rotogräs borde ju dö med den behandlingen!

krimskrams
2014-06-10 18:50
#18

Började även tänka lite på att det skulle vara himlakul att plantera pelaräpplen och uppstammade vinbär i rabatten! Så skulle ätbara växter och kryddor/örter samt perenner kunna växa nedanför! Man skulle ju få lite höjdvariation då! :)

Linnea
2014-06-11 12:55
#19

Pumpa och zucchini täcker marken väldigt bra så har du mest större grejer för övrigt så kan det funka. I skolan odlade vi majs, bönor och zucchini tillsammans, bönorna klättrade på majsen och zucchinin hindrade ogräset. De kallas "tre systrar".

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: