Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2261 ggr
Ellenfyrkant
6/2/14, 7:15 PM

Plantering gravplats

Vad sätter man på gravplatser såhär års? Vill ha något som klarar sig så bra som möjligt på egen hand då jag är där för omvårdnad högst 1 ggn/ vecka. Tips? Får gärna hålla sig fint till hösten kommer.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Omorika
6/2/14, 7:27 PM
#1

Tror inte det ska vara nått problem med att bara besöka den en gång i veckan. Många kyrkogårdar har automatisk bevattning och i övrigt ska det inte behövas mer än skötsel 1 gång i veckan. 

Själv är mina favoriter för kanten husarknappar, leverbalsam (lila) som huvudblomma tycker jag om nejlikor, margerita. Husarknappar och nejlikor kan se lite intetsägande ut nu men växer på sig ordentligt till sommaren och håller in på hösten.

Sjöstjärna
6/2/14, 7:41 PM
#2

Margerite är fantastisk att sätta på kyrkogården, se bara till att ta den ur krukan och gräva ner den så fortsätter den att växa och blomma till frosten tar den.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Woodland
6/2/14, 8:20 PM
#3

Det finns så många olika gravplanteringstyper i Sverige. Jag häpnade alltid över att det krävdes så många plantor för att få mina svärföräldrars grav att se bra ut. Det är extra besvärligt med växtval under sommaren om man vill att det skall se snyggt ut.

Vi har en rätt så lång väg till kyrkogården så det är ett bekymmer att få något som håller sig snyggt. Vi la ner svarta sopsäckar (eller byggplast) över jordplätten innanför stenkanten och fyllde på med vackra svarta stenar. Ovanpå stenarna har vi på våren haft krukor med påskliljor, efter de förgätmigej och nu har vi satt en stor låg kruka med stora Enchevera och backtimjan. De behöver inte vattnas och det finns inga utblommande blommor att nypa av. Men det är förstås inte i allas smak. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
6/2/14, 9:13 PM
#4

Vi har satsat på marktäckande perenner då ingen bor kvar i närheten av graven, så den sköts bara en till två gånger per säsong.

Vad vi har är:

Spetsmössa
Blåsippor
En rosbuske
Jordgubbar
Gullvivor

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellenfyrkant
6/2/14, 9:19 PM
#5

Jorden på denna plats är väldigt sandig. Något som jag ska tänka på att INTE plantera i sandjord? Fyller såklart på med fin jord men i botten ligger ändå sand.

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: