Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1248 ggr
Disyerto
2014-05-30 13:15

Fel häckplantor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag misstänker att jag har fått hem fel plantor från blomsterhandlaren. Det var beställt Häggmispel men är ganska säkert på att jag får någon sort av Aronia. Ville bara höra vad ni tror så att jag känner mig säkrare på min sak.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Annons:
Disyerto
2014-05-30 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild närmare bladen.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Woodland
2014-05-30 13:21
#2

Bilden i #1 ser ut som häggmispel. Är bladen tunna?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Disyerto
2014-05-30 13:26
#3

Fast det jag reagerar på är att dem har inte alls samma intensiva bronsfärgade nyansen som de ska ha när de spricker upp. Vilket resten av biten av den äldre biten häcken har varje vår.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Woodland
2014-05-30 13:56
#4

Fick du samma sorts häggmispel som du har nu? 

A. alnifolia - Lämplig som friväxande häck. Ganska yvig.

A. laevis - Som lämpar sig bra som solitärträd eller friväxande solitärbuske. Den art med bäst höstfärg enligt mig.
A- lamarckii - Bra som friväxande- eller klippt häck eller solitärbuske, men den yvigaste av de fyra.
A. spicata - Bra som klippt häck.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Disyerto
2014-05-30 14:26
#5

Typiskt att jag inte tänkte på det från början. Eftersom jag tidigare beställt Amelanchier lamarckii från samma leverantör (det var enbart dessa som erbjöds då) antar jag att jag inte tänkte i de banorna att det kunde vara en annan Amelanchier det gällde denna gången.

Då stämmer det nog, var så totalt inne på att de skulle vara Amelanchi lamarckii som jag skulle få hem, men det var A. spicata

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[T-Fia]
2014-05-31 01:12
#6

Nu lär du ju se det om bara några dagar när bladen utvecklats mer, men jag håller faktiskt med dig om att bladen inte liknat Amalanchier alls, inte för färgen, utan för blankheten. Häggmisplar brukar ha mer matta, t.om vitludna blad i bladutspringet, och så blanka blad som på bilderna brukar de inte ha. Men som sagt, om ett par dagar har de visat sitt rätta jag antar jag och är lättare att känna igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: