Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1066 ggr
Vifyra
2014-05-26 09:49

Vissen tulpanrabatt och stamros

Mina tulpaner börjar vissna. Hur ska jag göra med resterna av tulpanerna? Ska jag klippa ner eller låta dom vara? Det ser så tråkigt ut nu.. En till fråga.. Planterade ut en ros på stam i en annan rabatt. Den börjar också vissna. Jag vattnar den mycket (på kvällen eller morgonen). Solen ligger på ca 4-5timmar, men när jag har läst om stamrosen har jag fattat det som att den vill ha mycket sol. Varför blir den sånhär? Finns det någon annan stor växt som klarar så mycket sol?

Annons:
Torparmor
2014-05-26 12:54
#1

Klipp ner blomstängeln men inte bladen. Bladen skall ge näring till löken så den orkar blomma nästa år. Plantera någon växt runt om som täcker de vissnande tulpanbladen.

Skaffa en fuktmätare så du kan kolla om du ger rosen lagom mycket vatten, du kan ge den för mycket eller för lite. Vattnet behövs nere vid rötterna inte uppe vid ytan, så det är svårt att avgöra om vattenmängden är lagom. De flesta Rosor klarar sol 4-5 h, men om den är nyplanterad kan det vara bra att sätta för något så den får lite mindre gassande sol tills den har etablerat sig. Gäller för övrigt alla nyplanteringar.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Vifyra
2014-05-27 12:14
#2

Tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: