Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3330 ggr
pernillaa
5/22/14, 9:10 PM

Flytta pioner?

Hej

Jag har en rabatt med pioner på framsidan bredvid grusgången. Nu har sambon och hans far(som äger huset) bestämt att grusgången ska breddas och då kommer rabatten försvinna.

Jag behöver alltså flytta pionerna, men är det för sent för det nu? Har läst att man helst ska flytta på hösten men att det även går på våren. Hur kan jag göra för att ge dom bäst chans att överleva en flytt?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
5/22/14, 9:10 PM
#1

pionerna har precis börjat på att titta upp ovan jorden.

Ha en bra dag! // Pernilla

Torparmor
5/22/14, 9:49 PM
#2

Bestäm den nya platsen-rna gräv och gör i ordning innan du gräver upp pionerna. Ha också något att flytta dem med t ex en stor vid hink eller skottkärra

Pionerna har stort rotomfång. Hur rötterna ser ut beror lite på typ/sort, Det kan vara tunnare rötter med ovala "klumpar" i änden som t ex kärleksört har eller/och jättetjocka långa rötter. Rötterna kan nå långt utanför "kronan". 

Nu är de flesta väletablerade pioner rätt tåliga och risken finns att en stor tjock rot går av, då är det bra att använda en bra vass sekatör att klippa ett rent snitt med. Lycka till!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tant Grön
5/22/14, 11:38 PM
#3

Det är viktigt att skugga den om solen ligger på. Jag brukar ta en större vit plastpåse och knyta om. då får den både skugga och behåller fukten. Så har jag flyttat många växter vid fel tid. Flyttade en pion i juli förra året och den växer bra nu.
Plastpåsen behöver sitta på minst ett par veckor om det är torrt, varmt och/eller blåsigt. Det ser inte så snyggt ut men hjälper verkligen växten. Glöm inte att vattna ofta.

pernillaa
5/23/14, 1:39 PM
#4

Tack så mycket för era tips!

Tar nog tag i det och flyttar dom ikväll. Funderar dock på hur jag ska ordna skuggan. Det är rätt många pioner som ska stå på 2 ställen troligast. Blev lite sådär panik-åtgärder nu. Ja vi får se hur det går. Men jag uppskattar verkligen era tips! Tack. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Torparmor
5/23/14, 10:04 PM
#5

Det viktigaste är att du vattnar ordentligt varje kväll. Sen kan en stol eller något annat mot den starkaste solen göra nytta


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Halvdansken
5/24/14, 2:25 PM
#6

Och det viktigaste - sätt dem på samma djup. INTE djupare, som man ofa brukar göra när man flyttar växter. Pioner står ytligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
pernillaa
5/25/14, 1:48 PM
#7

Tack. Har inte hunnit flytta dom än utan gör det nog imorgon. Då har jag mer tid.

Ha en bra dag! // Pernilla

JontaK
5/26/14, 11:17 PM
#8

Att vänta in svalt och fuktigt väder är heller aldrig fel på man flyttar plantor.

Har just gjort några förändringar här hemma mitt i högsommarvärmen, tyvärr har vissa växter lite svårt även om de flesta ser ut att klara sig.

Torparmor
5/27/14, 8:20 AM
#9

Ibland går det ju inte att vänta, man bestämmer inte allt själv. Pyssla om dina pioner de närmaste veckorna och var beredd på att de kanske inte ser så kul ut i år. Herman Krupke, pionkungen har flyttat en stor pion i full blom och det fungerade med bra förberedelser, men det var inte inte gassande sol.

Nu är stora pioner lite svåra att ställa i vatten en timme innan de sätt i nya gropen, men annars är det ett bra sätt. Man får vattna rejält i gropen istället.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

pernillaa
5/27/14, 1:20 PM
#10

De här pionerna är små än så länge. Inte högre än 15 cm. De flesta som sticker upp är bara typ 5 cm höga. Har gjort iordning i rabatten nu dit de ska flyttas. Ska jag sätta dom i ett vattenbad en timme nu då innan jag sätter ner dom eller? Här är det svalt och har regnat i flera dagar. Nu verkar det dock ska bli soligt igen. Synd… =/ Men ska se till så de är skyddade mot solen. Har trädgårdsstolar jag kan ställa över och kanske hänga något över dom.

Tä'nkte flytta dom nu. Hur långt utanför pionerna ska jag börja gräva för att vara säker att rötterna klarar sig?

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
5/29/14, 12:43 PM
#11

Ja nu är det satt igång iaf och visade sig vara ett mycket större projekt än jag hade trott.

Här kan ni läsa om ni vill och se bilder.

http://p1ms.wordpress.com/2014/05/29/479/

Ha en bra dag! // Pernilla

kickboard
5/30/14, 8:44 AM
#12

Jag skulle ha struntat i de ruttna rötterna och flyttat hela jordklumpen i alla fall.  Då är det lättare att få pionerna att etablera sig på det nya stället.

pernillaa
5/30/14, 9:23 AM
#13

Ja fast du skulle ha sett vilka otroliga mängder ruttna rötter det var och de var ofta ivägen för de friska som börjat skjuta lökar.
Det var stora mängder tusenfotingar i den där rabatten, vet inte om de har något att göra med de dåliga rötterna..?!
Vi får se hur det går nu för nu är det ju gjort iaf. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Upp till toppen
Annons: