Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4940 ggr
Bondkaka
2014-05-15 20:23

Äkta bonsaiträd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte det för 149:- som "bonsaiträd" men tvekar rätt mycket på att det är äkta med tanke på priset. Någon som kan artbestämma den? :)

Klippte även ner den en hel del idag, då den var full med långa blad när jag köpte den.

Mottar gärna tips och råd! :)

Annons:
beem
2014-05-15 20:29
#1

Den påminner om den jag köpte. Det var  en Myrten.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

VildaVittra
2014-05-15 20:33
#2

Bonsai är en teknik, inte en art, så ja, den är äkta då man format det till ett miniatyrträd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bondkaka
2014-05-15 20:41
#3

#1 Ja den ser ut som en Myrten, men våran är mer böjd i stammen :S

#2 Tack för förklaringen! :)

MoaL
2014-05-15 20:52
#4

Ett bonsaiträd kan ju vara praktiskt taget vad som helst, det är som sagt ingen speciell art. Bonsai är sättet man tar hand om, beskär och vårdar det. Det är ärligt talat en hel vetenskap. 😛 Jag läste en hel del om det förra året då jag tycker att det är väldigt vackert med små miniatyrträd. 

Många Bonsai är träd som behöver vintervila - vissa utomhus till och med. Jord, vattning, gödning, beskärning av rötter, blad och grenar, lindning och så vidare… Jag rekommenderar att du läser på ordentligt, om du vill att din planta ska fortsätta som Bonsai och överleva. 👍

Kolla gärna videor på YouTube också, där finns det jättemycket fakta och videor där de visar hur man beskär och lindar, väljer kruka och så vidare. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

beem
2014-05-15 20:52
#5

#3 Den är böjd beroende på att man beskurit rötterna för att göra en Bonsai.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bondkaka
2014-05-15 21:02
#6

Tack för informationen! :) läst på en del, men jisses vad massor det finns att lära.. rätt skoj :) ska se om jag lyckas få denna att överleva ett bra tag, då vi flyttar till hus om 1 månad

Annons:
AlexVG
2014-05-16 11:57
#7

Inte en Myrten utan en Podocarpus macrophyllus -Storbladig podokarp, och klipp inte av bladen på den, utan klipp bara skotten. Växten vill ha hela blad och känns som om det ser snyggare ut med hela blad än ''platta'' spret. 

Denna buske kommer från Kina, Japan och Taiwan och vill för att trivas bäst tas ut efter att frosten är förbi (avhärda ordentligt först mot sol så den inte bränns) och sedan tas in efter det varit någon frostnatt (tål höstfrost men inte vårfrost), ute under sommaren vill den stå i halvskugga och få näring regelbundet fram till juni och bara lätt torka upp innan den vattnas igen. Övervintras sen kallt ca +1c -10c eller i rumstemp med extraljus. Står den svalt mindre vatten, står den varmt och ljust så ge regelbundet med vatten och näring. 

Enklast beskärning teknik är att regelbundet toppa skotten (inte klippa bladen också). Går att hitta mer avancerad teknik i böcker och på nätet.

tlover
2014-05-17 11:59
#8

#2 vad jag förstår så måste dom ha uppnått en specifik ålder för att få kallas Bonsai (80 år eller vad det nu var) innan heter det nått annat.

Men det är nog bara viktigt i Japan.

l'm back

Bondkaka
2014-05-17 13:09
#9

#7 Ojdå.. om det är en sådan.. går det att få den att överleva, trots att bladen nu är hälften nerskurna?

Så då ska jag bara norpa bort de nya skotten när de kommit upp?

AlexVG
2014-05-17 17:49
#10

Bladen fungerar fortfarande så ingen fara, men hela blad ger ju mer energi. Så dör gör den inte. Ja om du vill forma den som Bonsai så är det att nya skotten.

För att få den att trivas är det att man får tänka på vintervila.

Upp till toppen
Annons: