Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2175 ggr
_Fisken
5/11/14, 6:58 PM

Enkla plantor i kruka

En fråga. Ska man byta jorden om man köpt såna där enkla små plantor i en butik? Jorden ser ju inte alltför gångbar ut. 

Hur byter man? Ska man bryta lös lite rötter också? Ska det vara näringsrik jord och vattna med tillsatt växtnäring?

Jag är lite nybörjare men det är kul att få liv i liken.

Annons:
[peter54]
5/11/14, 7:06 PM
#1

Jag har nyligen läst i en bok om plantering i kruka och i sålådor/planteringslådor, att det är meningslöst att lägga pengar på dyr näringsrik jord eftersom näringen i den snabbt förbrukas och man ganska snart ändå måste börja göda jorden själv.

Då är det lika bra att köpa den billigaste jorden man kan hitta och göda från början istället. Jag läste också att vanligt urin utspätt med 10 delar vatten exakt samma kemiska innehåll som blomgödning typ Blomstra.

_Fisken
5/11/14, 7:20 PM
#2

Ok. Så man kan lika gärna köra på med Blomstra (eller vad man nu tar 😃).

Men jag måste ju ta större krukor när de växer….

[peter54]
5/11/14, 7:33 PM
#3

#2 Ja "egenproducerad Blomstra" är klart billigast 😉

Evahelene
5/15/14, 1:41 PM
#4

Vattna ordentligt och låt rötterna suga till sig vatten så att dom håller, var rädd om rätterna - småplantor behöver alla rötter de har. Använd en bra jord avsedd för krukväxter, dess näring räcker i en dryg månad och är anpassad just för krukväxter…dessutom tycker då jag att plantjord inte luktar så angenämt efter ett tag inomhus 😉Pillra försiktigt bort den gamla jorden men bara den som du kommer åt utan att skada rötterna. Börja näringsvattna en månad efter omplanteringen.

Använd inte guldvatten (urin+vatten) till krukväxter, - det luktar en del - bara till uteväxter.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

_Fisken
5/15/14, 4:08 PM
#5

Tack för tipsen!  Jag ska köpa blomjord. 

Jag har en större växt (halvmetern nu), ganska gles, med halvsmala blad och vita blommor upptill (snart). Dessa blad längre ner har börjat gulna. Suck. :-(  Den har jag INTE bygg jord på men känner att den behöver det. Men jag vet inte om den får för mkt vatten eller för lite. Tror inte det är för lite för inga blad har skrumpnat. Dock ser jorden inte rolig ut. "Sliten".

AlexVG
5/16/14, 12:06 PM
#6

Angående att köpa billig jord så är det inte enbart näringen man ska tänka på utan också strukturen som oftast är dålig i billig jord. Struktur är minst lika viktigt om inte mer för att växterna ska få ett bra rotsystem i en billig jord så är det väldigt mycket finmalen ljustorv som blir som cement som torr och geggig syrefattig som blöt. Också i billig jord får man oftast med ogräsfrön och annat.

Näringen i billig jord är också mer kemisk (och försvinner snabbt), medan i en dyrare jord så blandar man långtidsverkande och korttidsverkande gödsel (naturligt och ''kemisk''). 

Fördel för dyr jord ; inga ogräsfrön, ''bättre näring'', bra struktur (blandat grovtorv, finmalentorv, grus, sand,lera, leca, gelkulor beroende på sort). Köp jord med bra/hög kvalité! (har an som jag krukväxter ute så kan man givetvis ha guldvatten även till dom)

Annons:
Upp till toppen
Annons: