Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2645 ggr
jossa5
5/8/14, 12:36 PM

Jordgubbsplantor i blomlåda?

Hej,

Jag tänkte prova mig på att odla jordgubbar på balkongen i sommar. Funkar det att ha 3 plantor i en blomlåda på ca 70 cm, eller blir det för tajt med plats?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Evahelene
5/8/14, 12:53 PM
#1

Med tanke på att de behöver ca 50 cm:s avstånd så är 2 plantor per låda lagom. 🙂

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

balkongodlare
5/8/14, 12:55 PM
#2

Det går absolut. Jag hade sex plantor i en 70-låda förra året och fick helt ok skörd. Kanske inte lika mycket som man skulle fått om de stod på friland och hade fri tillgång på plats och näring, men ganska bra trots allt. Viktigt att komma ihåg att vattna ofta och ge gödning dock.

Välj gärna en remonterande sort så får du skörd under lång tid. Jag hade Toscana, de blommar vackert i mörkrosa och gav skörd från juni till slutet av augusti.

balkongodlare
5/8/14, 12:58 PM
#3

#1: När man odlar på balkongen måste man optimera på annat sätt än om man odlar på friland. Varje planta ger mer skörd om de står glest, men då kanske man bara får plats med två plantor. Sätter man dem tätare ger varje planta mindre men den totala skörden kan mycket väl bli större.

Evahelene
5/8/14, 1:54 PM
#4

#3: Jo visst får man optimera. Jag har dock inte samma erfarenhet som dig med att sätta dem så tätt. När jag hade 3 i en 70-låda fick jag mycket sämre bär, sjukare plantor (främst gråmögel) och det syntes väl att de inte trivdes. Med 2 plantor i 70-lådorna och 3 i 1-maters-lådorna fick jag bättre, starkare plantor med fina bär. 😐

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

jossa5
5/8/14, 2:17 PM
#5

Tack för era svar! :D Jag får helt enkelt prova mig fram låter det som! Får hoppas på det bästa med tre plantor i en 70-låda då. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: