Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 3028 ggr
Mantissa
5/1/14, 4:11 PM

isolera växthus?

Hur gör man för att förlänga odlingssäsongen i ett växthus? Har hört om några som isolerat sina växthus, men hur gör man rent praktiskt? Är ett fönsterväxthus, inte isolerplast

Annons:
Inkanyezi
5/1/14, 4:20 PM
#1

Det enklaste kan vara att lägga bubbelplast över växthuset, men plasten tar stryk av solskenet, så den håller fler säsonger om man spänner den under glaset. Men bubbelplast är ganska billigt, så man kan föredra att helt enkelt byta när den inte längre håller.

Mantissa
5/1/14, 4:26 PM
#2

Hur många grader ca kan man köpa med bubbelplast?

Inkanyezi
5/1/14, 4:37 PM
#3

Enklast är nog om du provar. Ett lager räcker ofta för att få alldeles för varmt vid den här tiden på året. Om du tänkte värma i växthuset är det bättre med två lager, men mer lönar sig inte, eftersom det också tar bort lite ljus. Om man ändå måste ha natriumlampor i växthuset kan annan isolering vara mer kostnadseffektiv.

Tant Grön
5/2/14, 10:07 AM
#4

Jag kan rekommendera att isolera grunden. Då kan man börja odla mycket tidigare. Jorden värms upp mycket tidigare. Om man sen också isolerar med bubbelplast så är det ju optimalt.

Mantissa
5/2/14, 6:07 PM
#5

#4 Hur går det till?

Inkanyezi
5/2/14, 6:12 PM
#6

Det är knepigt att isolera under, men det är ganska enkelt om man odlar i tråg som står på lastpallar. Då kan man ha mineralullskivor under mot marken.

I kommersiella växthus som används för att driva upp plantor har man ofta bord på bekväm arbetshöjd, och då är det ganska lätt att hålla lagom varmt. Det som är knepigare är vattenförsörjningen, eftersom det kan bli både för blött och för torrt om man inte ordnar det bra.

Annons:
Mantissa
5/2/14, 6:29 PM
#7

ok mitt växthus är inte byggt ännu utan består bara av ett gäng fönster som jag har ståendes, så jag kan anpassa det rätt bra ännu. Hade bara tänkt ha vanligt jordgolv, men det kanske inte är det bästa då?

Tant Grön
5/2/14, 6:34 PM
#8

Jag isolerade med frigolit och trä i samband med bygget. Det frös knappt inte på hela vintern och jag kunde börja odla väldigt tidigt. Där hade jag vanligt jordgolv + något bord.

Inkanyezi
5/2/14, 6:44 PM
#9

Det hänger på hur varmt man vill ha det. Om jordtemperatur räcker, så behöver man inte isolera under, utan man isolerar runtom för vintern och över för att förlänga säsongen. Det fryser inte om man gör så, utan det finns värme underifrån i jorden, även om det inte blir någon hög temperatur.

Om man vill ha varmare genom att värma upp är det mindre slösaktigt att isolera ordentligt, även under, men eftersom man på våra breddgrader har väldigt lite ljus på vintern och obetydlig värmestrålning in, så kanske man inte har odlingssäsong året om. På vintern behöver man oftast åtminstone ljus, men kanske också värme.

Om man vill ha temperaturer på omkring 20 grader i växtbädden, så får man det lättast om det också är isolerat under, och kanske enklast på bord. Också för att få en temperatur på omkring tio grader på vintern är det lämpligt med upphöjd odling. När det är bara marktemperaturen brukar det hålla sig på några plusgrader.

När vårdagjämningen närmar sig blir det fort varmare i ett växthus, och om man inte har tillskott av värme eller ljus, utan bara det naturliga ljuset, är det dagsljustimmarna och solhöjden som avgör när man får varmt i växthuset. Det kan funka från mars ungefär I Stockholmstrakten. Redan i april kan man få lov att vädra ut värme när solen är som högst, enklast med automatisk öppnare till ett takfönster (gasfjäder).

lekandur
5/3/14, 2:29 PM
#10

Intressant inlägg, jag tassar för att hitta tillbaks! :)

Where you invest your love
you invest your life 

Upp till toppen
Annons: