Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 2492 ggr
Wony
2014-04-26 11:29

Sätta lökar

Jag har köpt hem lite olika lökar, bland annat gladiolus och freesia. Hade tänkt sätta dem i rabatten, men det står på att man ska vänta tills risken för frost är över. Hur vet man när det är? Jag bor längs indalsälven, och om dagarna är det numera uppåt 15 grader i skuggan (rabatten ligger dock på solsidan). När kan jag sätta lökarna? Om nätterna blir det neråt nollan någon enstaka timme.

Dessutom har jag köpt hem sättlök, röd och gul, som jag tänkt sätta i pallkragar. När ska man peta ner dem? Det står nämligen ingen anvisning på påsarna.

Annons:
[Shettisar]
2014-04-30 19:18
#1

Löken ska du sätta när det är minst 10 grader och jorden har rett sig, alltså blivit varm och torkat upp. Går själv och väntar på att plantera ut mina plantor och sätta lökar etc,men väntar nog ialla fall en vecka till.Jag bor i Södra delen av landet. Vågar inte riskera något om det skulle bli ett bakslag med frost etc.

Tant Grön
2014-05-02 10:05
#2

Man kan ju täcka om det blir frost. Vanlig gul lök brukar jag sätta tidigt. Den tål en hel del.

Wony
2014-05-02 11:36
#3

Jag väntar nog med blomlökarna någon vecka till, men gul lök går bra? Går det även bra med röd lök och schalotten? Jag odlar dem i pallkrage, hur täcker jag över dem på bästa sätt över nätterna?

Tant Grön
2014-05-02 11:52
#4

Borde gå med röd lök också. Schalotten har jag satt tidigt. Du kan täcka med vad som helst så som gamla lakan, gardiner, odlingsväv. Täck när du tror det skall bli frost och tas bort på morgonen.

Wony
2014-05-02 12:12
#5

Aha! Jag har nog något gammalt liggandes, får se vad som finns.

Upp till toppen
Annons: