Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2491 ggr
LeWE
4/14/14, 5:41 PM

sommaräng

Vi har en ganska stor "vildäng", i höstas eldade vi en jättebrasa där och marken har inte vuxit igen. Är det så enkelt att jag slänger ut blåklintsfrö o vallmofrö o det kan tänka bli nåt som sprider sig?? Ska jag gödsla eller vattna extra för att fröna ska ta sig? Såna blommor kräver väl inte så fin jord? Vore kul att ha en äng med vallmo o blåklint :)

Annons:
Linnea
4/15/14, 10:39 AM
#1

Det borde gå, det växer bra på bränd mark.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tlover
4/19/14, 1:01 PM
#2

de flesta riktiga ängsblommor ska ha näringsfattig mark så att gödsla blir kontraproduktivt

l'm back

Sukram
4/20/14, 8:36 PM
#3

Gödsla absolut inte för då kommer du få massa ogräs. Vallmo är egentligen ett åkerogräs och sprids bäst där jorden störs genom att vändas, grävas, trampas. Vi har förvildad vallmo i vårat odlingsområde men de blir ingen vidare ängsväxt.

kickboard
4/21/14, 9:18 AM
#4

Min erfarenhet är att det inte är lätt att skapa en blomsteräng, för rotogräs tar väldigt lätt över.

tlover
4/21/14, 9:52 AM
#5

Nu har jag frågat min man (som vet bättre).

En äng är näringsfattig mark och det får man genom att slå ängen en gång om året och ta bort gräset man slår.

Gör du det kommer du inom några år att få en äng naturligt.

de flesta ogräs är sk  "återställare" och trivs på näringsrik mark och kommer alltså att konkureras ut av växter som trivs på näringsfattig mark (ängsväxter).

Några saker du inte ska göra är att

plöja, harva, gödsla el glömma bort att ta bort gräset.

Det är alltså om du vill ha en äng, vill du ha specifika blommor så kan det vara annorlunda. Det kan hända att blommorna du vill ha inte är ängsblommor.

För man kan helt enkelt inte odla näringskrävande växter på en äng.

l'm back

Sukram
4/21/14, 8:01 PM
#6

Ängsbruk hade man förr på alla sorters mark egentligen. Det gällde att få ihop med tillräckligt med vinterfoder för att kunna föda djuren hela vintern när man inte kunde importera kraftfoder från Sydamerika. 

Alla ängar var inte näringsfattiga det fanns "flötäng" som det kallas lokalt där man slog hö på näringsrik mark och det fanns ängsmark på kalkrika och bördiga brunjordar med men oftast där det var stenigt och svårt att göra om marken till åker. Däremot brukar magra marker vara artrikast för där har många växter utvecklats till att tåla mkt störningar för att kunna överleva och de tålde årlig slåtter. 

När du ska restaurera en äng och skapa en ny så är det bra att utgå ifrån vad som växer där naturligt och vad som växer i dess omgivning för då ser man på växterna hur näringsrik marken är och vilken flora som trivs där.

Annons:
LeWE
5/2/14, 7:02 PM
#7

Tack för mycket hjälp :) Jag har sått olika fröer så får vi se vilka som tar sig. Har vattnat varje kväll (utom nu när det regnat) Tycker jag ser nåt som spirar. Vi får se hur det går!

Upp till toppen
Annons: