Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3522 ggr
93mli
2014-04-07 20:55

Odla i balkonglåda

Hej! 

Jag bor i en liten lägenhet med en fransk balkong, så jag tänkte att jag kunde hänga en balkonglåda på räcket och odla något. Men då är frågan vad? 

Jag vill ha något som är lättodlat, och som kanske inte tar för stor plats. Har ju inte så mycket utrymme så att säga. 

Och vad kan passa bra att ha inomhus i fönstret? Brukar få rätt många soltimmar i mitt fönster på somrarna.

Tacksam för tips!


Annons:
VildaVittra
2014-04-07 20:58
#1

Ampeljordgubbar skulle nog passa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

93mli
2014-04-07 21:33
#2

#1 Ja, jordgubbar som är så gott. :) Efter en snabbgoogling så stod det att de passar i växtzon 3-5. Själv bor jag i 6. Funkar det här uppe ändå?


VildaVittra
2014-04-07 21:41
#3

#2 Det som kan vara kinkigt är övervintringen, men det går ju att lösa med halm och att du kan ställa dom i marknivå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

93mli
2014-04-07 21:53
#4

#3 Jaha okej, det är där problemet ligger. Skulle ju faktiskt vara fint med jordgubbar till sommaren. Såvida mina grannar inte går och äter upp allt. Bor nämligen på nedersta våningen. 😉


Lill-Kisse
2014-04-09 19:24
#5

#3 Jordgubbar får man bara under en kort tid. Sedan är de slut.
Då tycker jag att det är mer givande med sallader och kryddväxter, som man kan piffa upp maten med hela sommaren och långt in på hösten. Flera kryddväxter har vacka blommor också.

balkongodlare
2014-04-09 19:31
#6

Det finns jordgubbar som ger bär hela sommaren. Leta efter sorter som är remonterande. Jag hade en sort som heter Toscana förra året. De blommade vackert i mörkrosa och gav frukt från juni till och med augusti. Jag hade 6 plantor i en 70 cm lång låda. Det blev ingen enorm skörd men ganska mycket fick vi.

Örter är också roligt. Basilika, timjan och oregano är mina favoriter. De fungerar bra i kruka i ett soligt fönster.

Tomat kanske? Det finns ju några sorter som håller sig riktigt små och passar fint i en kruka eller ampel. Kolla tex på sorterna Tiny Tim, Tumbling Tom (finns även som gul tomat), Vilma och Hundreds and Thousands.

Annons:
93mli
2014-04-09 19:49
#7

#6 Blir nog något annat än jordgubbar. Tänkte kika efter tomater som skulle kunna passa. Ett gäng örter i krukor och lite sallad lär det bli iallafall. 

Vad skulle man kunna odla i grönsaksväg i en ampel i fönstret? 🙂


Maria
2014-04-10 11:59
#8

Basilika gillar sol och vatten och passar utmärkt att odla inomhus. I alla fall hos mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

93mli
2014-04-10 14:03
#9

#8 Ja, basilika ska det iallafall bli. 🙂


Upp till toppen
Annons: