Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 10631 ggr
Zabbio
2014-04-07 19:24

Mördarsniglar - funkar sandpapper?

Hej!
vi har gott om de slemmiga typerna. Jag läste någonstans att de inte gillar sand för att det skär dem.. skulle det fungera att sätta en remsa sandpapper runt min pallkrage för att hålla dem ute?

Eller nåt annat tips som inte behöver underhållas speciellt? Koppar har jag hört, men det kostar en slant. Om inte kopparpasta fungerar?

Och finns det några grönsaker de inte gillar? Jag tänkte plantera lite lök på ''friland'' eller vad det kan heta i rätt termer. Undviker de lök? Finns det fler rotfrukter/grönsaker de inte gillar? De har gott om övrig mat..

Tack för svar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2014-04-07 19:55
#1

Jag funderade även på att böja en plåtbit till ett ''stuprör'' på sidan av lådan och lägga salt i.. fast det lär ju regna bort och ner i jorden…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2014-04-07 22:54
#2

Sandpapper vet jag inget om, men jag skulle inte tro att det har nån effekt. Koppar är helt verkningslöst, det har jag provat.

Använd inte salt, det är inte bra för växterna, och dessutom är det ett plågsamt sätt att dö för sniglarna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
2014-04-08 09:02
#3

Det är ju det med växterna. Om sniglarna själva kryper upp i salt får de faktiskt skylla sig själva. Några tips som funkar? Några grönsaker/rotfrukter de låter bli?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
2014-04-08 09:09
#4

Hmm, salt löser sig ju i vatten och jag tror inte sniglarna gillar saltvatten heller, skulle man bara inte kunna sätta ett översvämningsskydd på din "vallgrav" med saltvatten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2014-04-08 11:18
#5

Hur menar du med översvämningsskydd? Just nu går tankarna till att marktäcka med en pressenning, ställa odlingslådorna på den och fylla sand emellan. De ska ju ogilla sand…? Tänkte blanda kaffesumpen i sanden också eftersom de tydligen inte ska gilla det heller.. pressenningen för att hålla sanden på plats. Med tanke på allt gott i vår trädgård så svälter de ju inte kanske inte är jättesvåra att övertyga från att klättra upp för mina lådor…:)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
2014-04-08 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här, med en vallgrav runt hela pallkragen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Zabbio
2014-04-08 11:46
#7

Hur länge håller snigelfritt? Och är det något de undviker eller något de äter och dör av? Tänkte om man strödde lite sånt i sanden…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2014-04-08 12:57
#8

Läste på om snigelfritt. Känns ju minst lika taskigt som salt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2014-04-08 13:45
#9

Och nu såg jag ett alternativ till pallkragar med bockad plåt som har en vass kant pekande neråt. Vi har gammal plåt hemma så det tänker jag testa. Måste ju vara förhållandevis miljövänligt, snigelvänligt,billigt och utan behov av underhåll. Det ska tydligen vara svårt för odjuren att krypa uppochner över den vassa kanten och upp igen utan att trilla ner. det bör innebära att murarbaljorna jag tänkt använda är relativt snigelskyddade då de har en plastböj.. kanske därför mina tomater klarade sig för två år sen. Eller så gillar sniglsr inte tomater.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2014-04-08 17:26
#10

Kaffesump hjälper inte, det är provat här hos oss.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
2014-04-08 17:32
#11

Hakvdansken, vet du nåt sim funkar eller har du några konstruktiva tankar? Du tycks ju ha erfarenhet av odjuren så då kanske du väl iaf ha sett/hört/läst något om ifall det finns ätbara plantor de inte gillar? Även im du inte vet nåt bra sätt att stoppa dem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2014-04-08 19:33
#12

Jag har tyvärr inte kommit så långt som till köksträdgård, jag har bara icke-ätbart än så länge. Men även de växterna går de hårt åt. Vi har 3500 m2, och bor på landet, så det är hopplöst att hålla dem borta.

Några rekommenderar vitlökssprej. Koka ett par vitlökar 5-10 minuter i en liter vatten, späd avkoket 0,5 dl till en liter vatten och spreja på de växter som sniglarna käkar. Fungerar ok, men det är ett jäkla sprejande hela tiden…

Snigelgift använder jag, ölfällor, klippa av huvudet på dem. Nån fysiska barriärer har jag tyvärr inte lyckats med.

Murarbaljor tror jag kan vara effektivt, tror de har svårt att komma upp över kanten. Ska faktiskt prova det på vår ena terass i år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2014-04-08 19:43
#13

Grannarna och jag tar en promenad varje kväll med snigelsaxen. Har det regnat under natten, får det bli en tidig promenad på morgonen också. 

Några större problem med förstörda grönsaker har jag inte haft, men man får ju inte så läckerheter som plocksallat e dyl förstås. Mer robusta blad som Mangold och Romansallad har inte angripits hos mig. Rotfrukter är det inte heller några som helst problem med.

Annons:
Zabbio
2014-04-08 19:51
#14

#12 Tack! :) Jag ska prova att göra en plåtbarriär också, samma typ av böj, och sätta på pallkragen. Kanske går att ordna sånt på marken med? Jag vet inte hur mycket de gräver dock…. #13 skönt att veta med rotfrukter. Då vågar jag kanske testa lite potatis? Tips på fler godsaker? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lill-Kisse
2014-04-08 23:59
#15

#14 Jag vill påstå att de olika arrangemang och tricks som en del pratar och skriver om, är likvärdigt med att stoppa huvudet i sanden. Folk hoppas komma undan lättvindigt och helst slippa se sniglarna. Då passar sniglarna på att föröka sig i rasande fart och invaderar snart tomten. 

Det är enträget plockande och klippande som ger effekt. Börja tidigt på våren, så kan det bli närapå snigelfritt under sommaren.

Potatis är också en rotfrukt och äts inte av mördarsniglar. Inte har de förstört min lök heller.

Zabbio
2014-04-09 09:04
#16

Jag orkar inte springa runt och jaga sniglar. Har sett grannarna göra det i flera år utan resultat här ute i ödemarken (nya grannen odlar inte). Om de låter bli rotfrukter vilket är mitt huvudsakliga mål att odla, och om en sådan här kant kan skydda de saker som är smakligare… varför göra mig besvär med att jaga dem? Hade jag bott på koloni där grannarna förde en enträgen kamp så hade jag kanske jagat lite av solidaritet till dem. Men här ute mitt bland flera hektar av snigelmat, mysiga gödselstackar och annat mums så finns inte mycket nytta med det. en fysisk kant kanske inte heller funkar. Men jag kan testa :) om det fungerar så låter jag er veta. Tänkte testa att sätta en ölfälla i en..om inte den blir full lär ju barriären ha effekt…?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tant Grön
2014-04-09 17:30
#17

Hårspray är väldigt effektivt på sånt man inte skall äta.

Mina mördarsniglar är mycket förtjusta i lök, så där får jag plocka för att få ha den ifred.

Det finns en nematod man kan köpa som slår ut alla sniglar. Dom får den i sej när dom äter och dör, sedan kommer andra sniglar och äter upp dom och blir smittade o.s.v. Tror den kostade ca 340 kr förra året.

Sommarek
2014-04-10 10:12
#18

Vi lade ut ett halvt kålhuvud i den mörkaste delen av trädgården. Sniglar diggar det och håller sig där, och vi får ha resten ifred utan massmord (och slipper se dom).   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
2014-04-10 11:58
#19

Jag håller med om att plocka, plocka och åter plocka sniglar är den metod som fungerat bäst hos oss. Jag klipper dem mitt itu med en "snigelsekatör"

Att dessutom vara noga med att slänga bort de döda avklippta sniglarna för de har annars en förmåga att dra till sig sina kannibaler till "vänner" 😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-04-10 12:34
#20

Jag har ju funderat på om det inte skulle gå att träna dom till att lägga mördarsniglar i maskinen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Emma-Andersson
2014-04-13 09:05
#21

Vet inte om det funkar på mördarsniglar men det funkar på vinbärssnäckorna iaf. Min farmor har väldigt gott om dem och de älskar hennes tagetes. Det hon gör är att lägga ut äggskal runt plantorna och då får de vara i fred. Det kan ju vara värt att prova.

strandhanna
2014-04-13 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Kolla utklipp

mara
2014-04-13 21:20
#23

En annan barriär är att lägga tallkottar runt landet, sägs vara effektivt

Zabbio
2014-04-13 22:47
#24

#22 Tycker att det är intressant hur det är helt ok att infektera dem med maskar som äter upp dem innifrån och sprider bakterier, men inte att salta :P Vilket är egentligen längst och plågsammast?

Ingen kritik mot dig, men det står i artikeln och jag har läst det på andra ställen.

Tack för tipsen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jossan...
2014-04-20 14:38
#25

vet inte om någon har skrivit detta (årkade inte läsa alla komentarer:P Men en gammal bekant till mig sa att ett bra sätt att "massmörda" sniglarna på är att sätta en blja med öl någon stans på tomten för det ska de gilla pch när de dricker så ramlar de i och drunknar.. har ingen aning om det fungerar mer än att jag såg en gång när de hadde gjort det och det låg några döingar där i…

Gud vad bra jag stavar…

Zabbio
2014-04-20 15:33
#26

Ölfällor lär vara populära :) har sett några.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Woodland
2014-04-20 20:41
#27

Jag använder ammoniaklösning. (inlägg # 10 i denna tråd.)

Som i ditt fall kan man sprejar marken runt pallkragarna. 

För prydnadsväxter - för direkt användning på växter blandar jag 1 dl. 24,5% ammoniak och 39 dl. vatten. Man kan tillsätta ytterligare vatten om man vill skydda nytt tillväxt - 1 dl. :50 dl. Måste upprepas efter regn.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Zabbio
2014-04-20 22:36
#28

Intressant, det har jag inte hört förr :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

balkongodlare
2014-04-22 09:49
#29

Har ännu inte så mycket erfarenhet av snigelbekämpning men jag kommer tyvärr att få eftersom min nya odlingslott är ganska kraftigt drabbad. Har googlat mycket och hittade ett tips som jag tänker prova eftersom det är både enkelt och billigt samt djurvänligt och miljövänligt. 

Man bygger en träram runt odlingsbänken, sedan spikar man fast en remsa takpapp så att det hänger ut ca 7 cm över kanten hela vägen runt om. Det ska vara svårt för dem att ta sig förbi ett så stort överhäng. Sen gäller det att se till att hålla alla växter borta från kanten så det inte blir som en bro för sniglarna att gå på.

Jag har inte provat ännu som sagt, men jag tycker det låter värt att prova. Några remsor överbliven takpapp borde vara lätt att få tag på väldigt billigt eller rent av gratis.

Ove-D
2014-04-22 10:04
#30

Lägga hår runt plantorna har jag hört…

Woodland
2014-04-22 10:14
#31

# 28 Ja, denna metod används i trädgårdar i Nord Amerika och är framgångsrik gällande snigelbekämpning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: