Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 1874 ggr
balkongodlare
2014-04-03 11:17

Frågor om sådd av gräs

Jag har en odlingslott och på den tänkte jag avsätta en liten plätt till gräsmatta. Lotten var i dåligt skick när jag fick den förra sommaren, helt täckt av ogräs och väldigt ojämn. Det är rester av gamla odlingsbäddar och här och var finns förmultnade plankor. 

Gräsmattan behöver abslout inte vara helt perfekt. Jag vill bara ha ett relativt plant område där man kan ställa ett par stolar och där barnen kan röra sig fritt utan att bli helt jordiga. Området jag tänkt mig är ungefär 4x4 m eller lite större. Jag har grävt igenom det en gång och vänt upp och ner på alla jordkokor. Eftersom det ändå ska vara gräs där och inte odling tänker jag att det inte gör något om ett och annat ogräs överlever och hittar upp igen, de kommer ändå klippas med gräset.

De värsta ojämnheterna är fixade men det är inte helt platt. Jag tänkte slänga på ett par kärror väl förmultnad trädgårdskompost och kanske lite torv. Sen behöver det plattas till. Vad kan man använda när man inte har tillgång till en vält? Hur hårt bör man packa jorden?

Och sist men inte minst, hur tidigt kan man så gräset? Lotten finns i Stockholmstrakten.

Annons:
kickboard
2014-04-03 12:05
#1

På en så liten plätt skulle jag bara trycka till med baksidan av krattan

(javascript:nicTemp();).  Man behöver inte platta till mycket alls.  Viktigare med att hålla sådden fuktig.

balkongodlare
2014-04-03 13:07
#2

Tack för svar.

När kan man så då? Jorden är krattbar och fin redan nu. Kan jag så till helgen eller ska jag vänta några veckor?

kickboard
2014-04-03 16:36
#3

Om jorden släpper spade och kratta utan att klibba fast kan du så redan nu.  Var bor du  Här i mina trakter i Finland (Vasa) får vi vackert vänta till maj alla gånger.

balkongodlare
2014-04-03 16:42
#4

Jag bor strax söder om Stockholm. Vi har haft en väldigt mild vinter, tror knappt det blev nån tjäle alls i år. 

Tack för dina svar. Jag provar att slänga ut lite frön i helgen om vädret tillåter. Skulle de inte ta sig är det inte allt i världen om jag får fylla på med mer frön lite senare. Alltid kul med experiment :)

Upp till toppen
Annons: