Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1910 ggr
MagArne
4/2/14, 10:13 PM

Vad ska jag odla på lotten?

Jag och en bekant har fått erbjudande att köpa varsin odlingslott med liten friggebod på billigt vilka vi är klart sugna på. Jag har dålig koll på odling men någon stans ska man ju börja. Finns det något som är ekonomiskt gynnsamt att odla själv om man jämför med ekologiskt alternativ i affären? Finns det även något som inte kräver daglig tillsyn och bevattning? Vad kan man odla som fungerar bra att förvara, frysa, sylta/safta m.m?

Annons:
Lilolizeit
4/2/14, 10:21 PM
#1

Jag tycker att det finns ganska mycket som inte kräver daglig tillsyn/bevattning. Alla möjliga sorters rotfrukter, zucchini, pumpa, olika sorters lök, jordärtskockor, (kan dock bli en pain in the ass att bli av med) kålväxter ex. blomkål och grönkål och flera sorters bönor. Min favorit är dock bondbönor som till viss del tål frost och klarar sig en bra bit in på hösten.. Angående förvaring så klarar sig ju många rotfrukter ganska länge, bönor kan du förvälla och frysa in.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

siberlina
4/2/14, 10:22 PM
#2

hallon

Lilolizeit
4/2/14, 10:24 PM
#3

Javisst ja, bär har jag helt glömt! Hallon, krusbär och vinbär är väldigt tacksamma att ha. Och rabarber. Det finns så himla mycket gott att odla själv. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Torparmor
4/2/14, 11:17 PM
#4

Idag finns många sorters rabarber som inte innehåller så mycket oxalsyra. Rabarber går bra att frysa i bitar och blir nästan aldrig angripna av ohyra och bladen kan användas för att göra vatten att spruta på skadeinsekter på andra växter.

Svarta vinbär tycker jag är mer lättodlade än andra vinbär. Jag fryser i plastpåsar och använder på gröt eller yoghurt på vintern, bra vitaminbomb.

Bärbuskar är ofta lättskötta, alla utom krusbär som varje år på en dag blir helt kalätna.

Ärter, bönor och bondbönor är också lättodlade. Vanliga bönor ska dock inte sås förrän jorden är 8 grader eller mer.

Kål behöver täckas liksom morot för det är alldeles för många insekter som också gillar dem.

Persilja och gräslök är fint att kunna klippa av och använda har oftast mer smak än de köpta.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

balkongodlare
4/3/14, 10:59 AM
#5

Potatis. En lagom mängd tidig potatis för skörd under sommaren är lätt att odla. Då är den uppäten innan den hinner bli angripen av olika sjukdomar.

Pumpa och Squash är tacksamt men kräver mycket gödsel och kompost. Har man tillgång till mycket sådant kan man få nästan hur mycket skörd som helst. Vintersquash går dessutom att lagra länge precis som de är.

Rödbetor och mangold har jag fått bra resultat från trots sen sådd och väldigt lite omsorg. Jag tycker dock att rotfrukter är knepiga att lagra när man inte har tillgång till källare/jordkällare, så jag odlar bara för sommarens behov.

Lill-Kisse
4/3/14, 11:59 AM
#6

Lök är jätteenkelt att odla och håller väldigt länge på torr och mörk plats inomhus.

Annons:
Torparmor
4/3/14, 1:39 PM
#7

Jag tycker pumpa och squash kräver en hel del vattning. Betr lök gäller det att torka den på rätt sätt för att den ska klara sig under hela vintern.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Halvdansken
4/3/14, 7:12 PM
#8

Vitlök, men den ska sättas på hösten. Tomater - många kan man odla på friland. Helt vanlig sallat, det är dyrt att köpa. Morötter, rädisor osv. Odla också för att det är kul, inte bara att det blir billigare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: