Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fröer och frösådder

Suckulentfrön, någon som lyckats?

2014-04-01 17:55 #0 av: Bondkaka

Någon som prövat så egna suckulentplantor? Jag har idag sått frön av sorten Graptopetalum Bellum och Echeveria Nodulosa i en skål med jord blandat med grus, sedan täckt över med plastfoliè så det ska hålla värmen. Någon som har tips eller råd och också sått dessa frön och lyckats få upp något? 

Anmäl
2014-04-01 20:46 #1 av: [Myraan]

Jag har sått lite kaktusfrön, men jag vet inte vilka arter det var. Har för mig att det gick väldigt segt för dem att gro och växa, tror faktiskt att jag tappade tålamodet tillslut. Men suckulenter kan ju vara lite långsamma men har man bara tålamod så!

Låter väl bra det du gör, glöm inte lufthål i plasten bara :) Visa gärna bilder om de tar sig. Jag är vääldigt svag för suckulenter!

:)
Anmäl
2014-04-05 23:48 #2 av: Tant Grön

Jag sådde kaktusar och suckulenter när jag var yngre. Bl.a. levande stenar. Minns att jorden skulle vara steril. Jag steriliserade i ugnen, tror det skulle vara 50 grader. Minns inte hur länge, kanske en timma. Allt  grodde och växte bra.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.