Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 5789 ggr
tolvius
2014-03-31 08:27

Parksallad i trädgården.

Köpte en fastighet där det fanns gott om Parksallad. Läste på nätet om vad det var för växt och blev förfärad när jag förstod vad det var. Började med att täcka det värsta ställena med presenning som jag nu låtit ligga ett år. På övriga ställen, ca 300 kvm utspritt på fem sex olika ställen, blev det Round up. Jag tycker inte om att använda sådana medel, men nöden har ingen lag ibland. Jag blandade ca en dl i fem liter vatten i en skurhink. Tog skurmoppen och gick till verket. 

Passade på en solig dag när det inte var risk för regn inom överskådlig tid. Jag blötte moppen och vred ur den så att det inte droppade, drog den över växterna och fuktade bladen både ovanpå och lite runt det översta på stjälkarna. På vissa ställen var det en vacker vildros som jag ville bevara så där var jag väldigt restriktiv. Nu ett år efter kan jag konstatera att det har lyckats över förväntan.

Det verkar som att jag har blivit av med allt som jag har behandlat och även där runt rosorna som jag var så försiktig har allt försvunnit. 

Nu till sommaren blir det att gå till angrepp på ett skogsparti bakom min tomt där jag oförtrutet har plockat bort alla blomställningar. Det är lättast att behandla på våren när bladen kommit upp så att det täcker ytan och är möjligt att behandla utan att komma åt marken.

Var försiktig med att gå i det som är behandlat för då kan man skada annat som man vill ha kvar. Det verkar väldigt effektivt.

Lycka till!!!

Annons:
anki1
2014-03-31 15:30
#1

jag har också parksallat i mina rabatter. Mitt eget fel då jag trodde det var or öga som förvildat sig. så det blir Round up jag har även oxtunga( den fanns på tomten när vi kom till den för över 20 år sen. den var nästan borta ett ta. men nu  har den tagit n y fart)  som nog ska få sig en skvätt med ett mindre giftigt sätt är att hälla

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: