Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1873 ggr
ChristineL
3/30/14, 1:30 PM

Grön på trädgård ;)

Som sagt, jag är helt ny på detta med trädgård och behöver lite tips och hjälp.

Min tanke är att plantera i ett par pallkragar då det verkar så himla smidigt. När jag nu placerar ut dessa, ska jag gräva bort gräsmattan under som den ska stå på? Jag tycker den verkar bäst att göra så… Hur djupt behöver man gräva?

Kan jordgubbar och rabarber dela yta? Vilken typ av jord ska man då ha?

När kan man sätta vinbärsbuskar? Bor lite utanför Göteborg. 

Vi har morgon/förmiddagssol på baksidan där jag planerar detta projekt så jag antar att det blir till att vattna mycket i början. Annat jag borde tänka på?

Annons:
oh-la
3/30/14, 1:44 PM
#1

jag, personligen, skulle nog låta rabarberna ha egen plats. deras blad blir så himla stora att dom täcker hela pallkragen :P till på köpet, köper du nya rabarberplantor tar det ett par år innan dom blir stora, så vill du kunna göra rabarberpaj redan i år skulle jag skaffa ett par plantor. smultron är nog bättre att ha som kantväxt i den pallkragen i så fall. tycker generellt att dom behöver mindre plats. min erfarenhet är också att du gärna vill ha en egen pallkrage med jordgubbar :) blanda lite friskt bland olika sorter så du får bra spridning på skörden. jag tycker personligen också att jordgubbar som får mycket sol inte lika lätt drabbas av mögelangrepp, men jag kan ha haft otur också :)

vinbär går absolut att ha i pallkrage. jag har vinbär på balkongen (och rabarber :P) som övervintrat i kruka.

jag skulle nog gräva undan gräsmatta, om inte annat för att få ner understa pallkragen under gräsmattenivå. det blir väl mer stabilt då, och man slipper att den läcker jord. sedan är gräsmatterötter täta, och det kommer ta ett tag innan man kommer ner under till vanlig jord. ska du ha större växter lär dom klara sig bättre om dom också kan rota under pallkragen (säger emot mig själv lite eftersom jag som sagt har större växter i kruka, men hade jag haft mer plats hade jag gjort så i alla fall :))

i pallkrage skulle jag säga att vanlig planteringsjord duger fint. vänd ner några nävar gräsklipp då och då, eller kompost om du har det,så kommer det bli kanon :)

såhär hade jag gjort i alla fall och jag är mer hobby-trädgårdsnörd :)

jossan...
3/30/14, 1:58 PM
#2

Japp vattna mycket i början är bra men se till så att du inte råkar över bevattna dem för det är lika farligt som att inte vattna alls, Dock så är det ingen stor risk att det blir överbevattnat annat än i kruka. du kan också tänka på att inte vattna förens den varmaste pungten på dagen är över.

Gud vad bra jag stavar…

ChristineL
3/30/14, 5:02 PM
#3

Tack för tips både #1 och #2!

Rabarberplanta har vi redan en vi ska flytta på och köper ev nån mer. Skulle få jordgubbs sicklingar av en kompis och ska flirta med mamma om fler, vet inte vilka sorter det var. Smultron ska jag kika efter då! Jag som inte har så gröna fingrar kanske borde satsa helt på att köpa färdiga plantor till en början..?

ChristineL
3/30/14, 5:03 PM
#4

Kan man sätta örter i pallkrage?

jossan...
3/30/14, 5:08 PM
#5

Japp vi har våra örter i pallkrage de trivs hur bra som hälst, Våran timjan har till ock med övervintrat i 3 år och timjan brukar inte övervintra! Det är lite roligt f för på vintern om man gräver i snön så lever den fortfarande där under^^

Gud vad bra jag stavar…

Lill-Kisse
3/30/14, 5:45 PM
#6

Inte behöver man gräva bort någon del av gräsmattan för en pallkrage. Placera den på önskad plats och slå ned smala stopar i varje hörn för stabiliteten. Bottna med flera lager dagstidningar, som hindrar gräs och ogräs att komma upp. Det dör och tidningarna förmultnar med tiden. En del brukar klä in pallkragarna med fiberduk för att skydda trät.

Annons:
Upp till toppen
Annons: