Annons:
Etikettövrigt-utan-anknytning-till-trädgård
Läst 6449 ggr
Michis87
2014-03-27 15:18

Skavsår i händerna!?

Har nu efter ca 30 min räfsande fått en gullig blåsa mellan tumme och pekfinger, drar mig nu för att räfsa resten av trädgården. Försöker tänka på hur jag håller i räfsan, men lik förbannat så är det ett skavsår där. 

Hur gör ni? Eller är det bara att dras med skavsår & blåsor? 

//Michaela

- Ny inom allt vad trädgård & plantering heter.. Har så kallade ogröna fingrar..

//Michis

Sajtvärd för Återbruk

Annons:
Anterrabae
2014-03-27 15:26
#1

Jag har handskar :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

anki1
2014-03-27 16:08
#2

Handskar, och i förekommande fall plåster (när jag slarvat med handskarna)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lill-Kisse
2014-03-27 17:22
#3

I början är det säkrast att använda handskar. Jag hittar bra sådana på Clas Olsson, Netto m fl ställen. Sedan härdas man och får valkar i händerna.

Apoteket har skavsårsplåster, som är fantastiska just på skavsår. Köp hem en liten ask,

Michis87
2014-03-27 17:44
#4

Handskar, som sitter som en smäck runt händerna införskaffades innan. Så denna jädra blåsa har uppkommit trots handskar :/

//Michis

Sajtvärd för Återbruk

Svado
2014-03-27 17:57
#5

Man får också lära sig att kratta på rätt sätt, håll lätt i krattan/räfsan och stå upprätt. Annars kommer du bli trött i ryggen med o så :)

Ja tror felet alla gör är att man håller om skaftet hårt som attans o river fram o tillbaka i de man ska räffsa, släpper man bara efter lite o dessutom använder handskar så bör de gå bättre.

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

anki1
2014-03-27 19:19
#6

Innan man härdas får man kanske ha plåster under handsken. jag har lite kraftigare handskar med skinn i handen när jag krattar och lite tunnare när jobbar i rabatterna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Åsa S
2014-03-28 20:56
#7

Använder latexdoppade handskar typ dessa http://www.wexthuset.com/images/Products/nelson/7365-8.jpg

alt. nitrilhandskar med båda behåller man känseln i fingrarna.

anki1
2014-03-28 23:07
#8

dom använder jag till "finjobben" i rabatterna. till dom stora jobben använder jag grövre handskar som liknar arbetshandska fast i dammodell

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Maria
2014-03-30 13:33
#9

Jag har aldrig handskar. Tycker det är väldigt obekvämt av någon anledning.

Får jag skavsår så blir det plåster som gäller😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

anki1
2014-03-30 13:51
#10

jag hade inte det förut heller, men nu är jag mer rädd om händerna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

tolvius
2014-03-31 12:15
#11

Handskar är ju bra i alla lägen.

 När man håller på med smutsiga jobb är det bara att dra av dom och man kan jobba med rena händer. I min blomsterbutik var det bra när man skulle betjäna kunder och sedan fortsätta med grovjobbet. Nu när jag slutat med det jobbet och gått i pension, fortsätter jag med mina handskar i trädgården. Det är mycket en vanesak. 

Nu finns det ju fina och grova handskar, beroende på behov, även för kvinnor. Förr var det ju omöjligt i mindre än storlek 10.

Sen blir ju händerna härdade med tiden…😊 

Härligt med vårjobb i solskenet…

anki1
2014-03-31 15:11
#12

Fortfarande är det svårt om man har storlek 6.5/7 Det är nästan så att man sneglar lite på juniorstorlekarna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

MallaT
2014-04-01 08:56
#13

Blåsor kommer oavsett om du har handskar eller inte, speciellt på försäsongen :)
Jobbar själv med trädgårdsskötsel, och varje vår har jag blåsor, som till sist blir förhårdnader istället. Både från räfsning och att klippa med sekatör. Men, det går som sagt över. Håll ut!

Annons:
[peter54]
2014-04-01 20:36
#14

Räfsa utan handskar = blåsor /Sant ❤️

JontaK
2014-04-03 23:17
#15

Efter att ha odlat och skött trädgårdar i runt 20 år med mycket krattning, räfsning och grävande har jag helt enkelt lärt mig acceptera blåsor i händerna i början på säsongen.

Handskar av rätt sort hjälper bra, fel sort kan istället orsaka värre blåsor om/när tyget skaver mot handen.

Tipset att hålla redskapen på rätt sätt är väldigt klokt, även om det kanske är svårt att undvika blåsorna helt om man har stora ytor att jobba med.

[TanatosNyx]
2014-04-04 15:48
#16

Ta sporttejp (tyg) och tejpa där du brukar på skav. Blåsorna får du säkert av friktion från krattskaftet/handskar som glider lite, vilket tejpen förhindrar då det är den som blir gnuggad i stället. (Funkar lika bra som att tejpa en häl som lätt får skoskav).

[peter54]
2014-04-04 18:28
#17

Jag håller inte räfsan i tumgreppet, utan lägger tummen på samma sida om skaftet som de övriga fingrarna. Lite sämre kraft och styrsel, men inte så stor risk för blåsor.

anki1
2014-04-06 12:47
#18

jag tror jag håller med fingra o tumme, alltså inte i tumgreppet, för då blir det problem

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lill-Kisse
2014-04-06 19:13
#19

Tänk om det bara var en blåsa i handen! Jag har träningsvärk överallt efter att ha böjt mig ner och klippt och plockat bort gamla, vissna blomstjälkar och blad i blomrabatterna. Nu måste jag vila så att ryggen får hämta sig först och främst.

Nog är det konstigt att jag aldrig lär mig att börja försiktigt.

Upp till toppen
Annons: