Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4281 ggr
Bondkaka
3/23/14, 11:38 AM

Tips på lättskött häck eller annat insynsskydd?

Ska flytta till hus nu i sommar och planerar att sätta upp en häck eller liknande insynsskydd mellan stenstolpar som nu står runtom trädgården på framsidan av huset.

Tips på en lättskött, fin och billig häck? :)

Eller staketliknande insynsskydd som inte ser så "fult" ut?

Annons:
thicha
3/23/14, 11:45 AM
#1

avenbok!


Svado
3/24/14, 9:14 AM
#2

Blåtry är en fin häck :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Keraleij
3/24/14, 3:27 PM
#3

Häggmispel: vita blommor, mörka bär (som går att äta), vackra höstfärger. Går både att klippa (fast då får man färre blommor) eller ha friväxande.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Halvdansken
3/24/14, 4:53 PM
#4

Eller staket/armeringsjärn med klätterväxter. Slipper man klippa dessutom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
3/24/14, 10:38 PM
#5

Aronia. Kan få stå som friväxande eller planteras tätt och klippas. Aronia får stora klasar med bär som är väldigt nyttiga p g a mycket antioxidanter. Dessutom är den eldröda höstfärgen alldeles underbar.

Chinilla
3/25/14, 9:49 AM
#6

Tycker inte det är så jättestor skillnad i skötsel mellan olika sorter….när de är uppväxta. Jag har olika häcksorter åt alla håll. En vit sorts häggmispel åt ett håll, en rosa sorts häggmispel åt ett annat håll, avenbok åt ett tredje håll och thuja åt ett fjärde håll. Sedan består dessutom en del utav en av häckarna av syrén. 😃  Jag klipper dom ungefär lika mycket, frånsett Thujan som inte växt upp ännu. Däremot vid uppväxten kan det skilja en del. Avenbok fick jag lägga ner avsevärt mycket mer tid och arbete på än Thujan. Häggmisplarna fanns här när jag flyttade hit så de har jag inte planterat själv men jag gissar att de nog inte är mer krävande än Thujan. Så för egen del skulle jag inte välja att plantera en Avenbok igen. Sedan finns det ju de häckar som fungerar bra som friväxande och inte nödvändigtvis behöver klippas om det inte spelar någon roll för en själv hur höga de blir. Sådana exempel är ju häggmispel och syrén. OCh de är ju dessutom extra fina den tid då de blommor. 

Andra saker att tänka på är om du vill att din häck är vintergrön eller om det inte spelar någon roll. Bor man nära sina grannar kanske man vill ha insynsskydd året om. Då är Thuja en bra häck.

Och annan sak att tänka på är också hur hög du vill att häcken blir. Själv har jag velat haft höga häckar, och de sorter som jag har på min tomt blir alla höga, vilket var något som avgjorde en del av mina val.

Prismässigt varierer det nog en del, när jag köpte avenboken var den prisnedsatt och tjujan mycket dyrare. Och när jag köpte thujan var det tvärtom.

Annons:
[Mustangcab]
3/27/14, 3:26 PM
#7

Tjuja vill jag föreslå som har  en grön vägg mellan oss och grannen året om.

Anterrabae
3/27/14, 3:31 PM
#8

Vi har vinterluguster, och den är rätt lättskött.. Och som uppvuxen ska den vara vintergrön :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Allt oviktigt
5/25/14, 10:11 AM
#9

Vi har lite olika växter och om man är ute efter något som växer fort slår jag ett slag för sibirisk ärtbuske. Bor i zon 6 och de växer ändå runt en meter per år. Jag har klippt ner de en bit varje år så nu efter ett par år är de täta och rätt höga. Nackdelen är att de är kala på vintern.

Misarn
5/25/14, 7:38 PM
#10

Följer av samma anledning som ts :-) Har själv funderat på Thujan, på blomsterlandet kostar 30 plantor 1500:- tyckte inte det var så dyrt :-)

Woodland
5/30/14, 2:14 PM
#11

TS

Du har fått bra råd i alla inlägg. I vilken del av landet bor du?

En häcksort som är billig och friväxande är brudspirea eller bukettspirea. Den behöver inte klippas och tuktas utan endast gallras.(Är inte vintergrön, men har inga taggar som sibirisk ärtbuske eller Rosor.)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: