Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2530 ggr
sannae92
2014-03-07 10:46

Vad kan man plantera på våren?

Hej!

Den sista mars kommer jag att inleda min fängelsepraktik och för att väcka nya intressen hos interner kommer jag bl.a. att böka omkring i trädgården med dem. Tyvärr har jag väldigt liten egen erfarenhet i trädgården och skulle uppskatta hjälp och tips. Vad man kan göra och plantera på våren? Exempel på växter/frön uppskattas! :)

H//Sanna

Annons:
[Iyen]
2014-03-07 10:57
#1

Bönor är kul!

beem
2014-03-07 12:37
#2

Paprika är väldigt lätt att driva upp. Det gå inte misslyckas. Tagetes och  Petunia  är också väldigt lätta att så och lyckas med.

Tomater brukar också vara enkla men nu är jag osäker på om det kanske är liite för sent. Kanske någon annan vet.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lill-Kisse
2014-03-07 16:18
#3

Köp en eller ett par trädgårdstidningar. Där brukar de mest lämpliga tipsen för årstiden finnas.

sannae92
2014-03-07 16:26
#4

Tack! Vad roliga tips, bönor, paprika och tomater! :D Jag hade inte ens tänkt på att det kunde vara väldigt roligt för fängelset med en egen liten matträdgård! :) Jag ska komma ihåg att bläddra i trädgårdstidningar också! ^_^

Lill-Kisse
2014-03-07 22:58
#5

Ta med trädgårdstidningarna till internerna, så att de får läsa själva också. Någon av dem kanske är väldigt kunnig och har bra tips. Folk brukar ha dolda talanger där man minst väntar sig.

Halvdansken
2014-03-08 12:31
#6

Vad har ni för jord? Kanske ska du köpa lite jordförbättring och gödning.
Skulle tro att en köksträdgård skulle vara roligare än en "vanlig" trädgård, för det händer mer saker i en köksträdgård under en säsong.
Sätt luktärtor, de är vackra och doftar fantastiskt och växer fort. Men dock bara till pynt.
Och lite sommarblommor, det livar alltid upp. Ringblommor är enkelt. Bara att så på friland.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Halvdansken
2014-03-08 12:34
#7

Och så givetvis det vanliga - sallad, rädisor, lök.
Gå gärna in på http://www.alltomtradgard.se/forum/ där finns en "Köksträdgårds-avdelning". Finns massor med duktiga entusiaster där som kan ge tips.

(Gäller givetvis alla andra också :-) )

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sannae92
2014-03-09 15:05
#8

Tack! Ni har fina idéer och förslag! Jag blir riktigt ivrig! :D

Jag vet inte hurudan jord där är (har bara varit där en gång ännu). Men det är nära en å och jag såg foton från tidigare somrar och det var ett riktigt fint grönt område, så jag gissar att det kan gå riktigt bra att ordna rabatter i alla fall! :)

Majskiii
2014-03-15 11:06
#9

Körsbärstomater! Odla upp de själv. Riktigt goda och fylliga och härligt doftande växter.

CatchFatch
2014-03-16 23:14
#10

Kan  kanske vara svårt att hitta, men gula tomater! :D Smakar lite sötare. :) 

Sen isbergsallad, rädisor, lök och annat gott?
Kanske potatis med?

Eller smultron/jordgubbar? :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

sannae92
2014-03-22 15:53
#11

Det börjar nog luta mot en riktigt fin köksträdgård! :D

Upp till toppen
Annons: