Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1998 ggr
IngloriousBastard
3/5/14, 7:24 PM

chili och physalis

Hej! Sådde chili och Physalis för ca 2 veckor sedan. Ingenting har grott än och idag och igår när jag skulle vattna hade det torkat ut. Är det lika bra att slänga alltihop och plantera nytt eller finns det fortfarande hopp? Kanske sätta plastfolie över nästa gång? :)

Annons:
Inkanyezi
3/5/14, 7:30 PM
#1

Det är bara att vattna på igen och kanske sätta plast över, men inte så länge det är dyngsurt, utan sätt på plast när det är lätt fuktigt efter vattning.

Sukram
3/6/14, 7:42 AM
#2

Chili gror väldigt långsamt så jag skulle vattna upp dom och ge dom en chans till för de är inte säkert att de hade börjat gro och då klarar fröna torkan.

marimu
3/7/14, 8:15 AM
#3

Mina chilifrön grodde på en vecka när jag ställde dem på värmeelementet så långsamma var de knappast.

[Iyen]
3/7/14, 10:59 AM
#4

#3 mina erfarenheter gör att jag håller med dig

IngloriousBastard
3/29/14, 10:22 PM
#5

Tack för alla svar! Jag fortsatte att vattna, chilisarna har börjat kika upp men physalisarna är det nog inget liv i. Få se om jag gör ett nytt försök med dom :)

balkongodlare
3/30/14, 4:51 PM
#6

Min erfarenhet av physalis säger att de är lite kinkiga. Jag sådde först i januari, förljde såråd för tomat enligt anvisning på förpackningen. Inget alls hände på flera veckor. Efter lite googlande kom jag fram till att fröna är ljusgroende och därför inte ska täckas med jord. Jag la i na frön i krukorna och samtidigt la jag några frön på ett blött papper i en plastpåse. Fortfarande inget resultat. Jag läste att de en period kyla kan få igång tröga frön, så jag la påsen med det blöta papperet i kylen ett par dagar, sen ljust och varmt igen. Och mycket riktigt, efter några dagar kom en liten liten grodd på ett frö. Allt eftersom de grodde la jag försiktigt över dem till krukor med jord.

I slutänden har tre av sex frön jag sådde i blött papper (18 om man räknar alla jag sådde) tagit sig. De är fortfarande väldigt små men de har börjat få karaktärblad nu i alla fall.

Annons:
mara
4/1/14, 6:02 PM
#7

Oj, physalis tycker jag är riktiga ogräs.  Trevliga sådana. Jag har aldrig haft problem med dom när det gäller grodd och växtlighet, snarare att dom växer för mycket. Tror att dina fröer varit dåliga. Men prova igen, ge inte upp. Det är fortfarande tidigt på säsongen. Lycka till.

balkongodlare
4/1/14, 8:01 PM
#8

#7 Det är första gången jag odlar physalis så har inget att jämföra med. Nu har jag ju små plantor så något borde det bli i alla fall.

Kanske är det skillnad i grobarhet på de olika sorterna? Jag sådde gyllenbär eller Physalis Pruinosa. Vanliga kapkrusbär, Physalis Peruviana, är så storväxta att det inte fungerar med mina förutsättningar. Blir spännande att se vad det blir av dem.

kickboard
4/3/14, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sådde Physalisfrön för ca två veckor sedan och de har grott bra på sedvanligt sätt i fuktig torvjord.  

Bild bifogas

IngloriousBastard
4/13/14, 9:49 AM
#10

 Tack för alla svar! Dom har faktiskt börjat kika upp nu! Trodde att det var helt ute för physalisarna men icke :). Chilin har också växt så idag ska jag omplantera :).

Frida
4/22/14, 12:36 PM
#11

#3 & #4 Det är skillnad på chili och chili. En del är lättgrodda, andra är rejält krävande vad gäller både värme och tid.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: