Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 2593 ggr
ms-mee
2014-02-28 17:22

Butternut pumpa/squash

Hallå!
Dalarna, zon 5. Passar sig Butternut här? Eller ska jag satsa på en annan sort? Hade vinter/halloweenpumpa förra året men vill ha en godare i år :) 
Eller har ni några andra tips på god pumpa som passar här?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
Åsa S
2014-03-01 08:31
#1

Butternut brukar inte ens hinna bli klar i skåne så jag skule säga att det är bättre testa nån annan sort. Kolla in Runåbergs fröer där är ofta sorterna testade i olika slags svenskt klimat. (de brukar låta stamkunder som vill få bli testare, innan de tar in sorterna i sitt sortiment så ofta har de provats på flera hål i sverige)

ms-mee
2014-03-01 09:45
#2

Det var det jag misstänkte :/ Kikar in på Runåbergs. Tack!

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Sukram
2014-03-01 12:53
#3

Konstigt nog säljer allt fler fröfirmor Butternut squash i Sverige men jag fick inte ens frukt i zon 3 förra året.

Tant Grön
2014-03-02 22:05
#4

Jag köpte frön förra året och tänker prova i år i växthus, Zon 4

ylvalo
2015-01-21 19:53
#5

Pumpa och squash är förvirrade begrepp. Lättast är att gå efter de latinska namnen, alla pumpor/squash är Cucurbita.

Arten C. pepo omfattar bland annat sommarsquash/zuccini och "halloweenpumpa" med sortnamn Conneticut Fields. Dessa är minst söta.

Arten C. moscata (myskpumpa) omfattar bland annat sorten Butternut. Till dessa rekommenderas växthus i hela Sverige då de är den mest värmekrävande arten av våra matpumpor. De är mycket söta.

Arten C. maxima är också söta, och omfattar flera sorter som har bra köldhärdighet. Mina favoritsorter är Blue Hubbard som är långsam men växer riktigt bra även vid kyligt väder, och Crown Prince som är lite snabbare. Denna sommar ska jag prova Buttercup (grön turbanpumpa) som har fantastisk smak.

Jag bor i norra Dalarna, zon 6.

Torparmor
2015-01-25 18:00
#6

Min favoritsort är Lebanese


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
ms-mee
2015-01-25 19:35
#7

Ja, det blir pumpa i år igen, men som tidigare år så sitter jag här nu och vet inte vilken sort jag ska ha.
Den ska främst vara till paj. Troligtvis bara det men andra efterrätter kan det också bli 😛 Någon som har något tips på en som passar som det och i zon 5?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Yllhilda]
2015-01-30 10:11
#8

Om du har växthus kan det kanske funka. Jag odlade mig en butternut i blomlåda i somras. Hade den inne på våren och ställde ut den på sommaren.

ms-mee
2015-01-30 23:54
#9

Nope, inget växthus.  Den ska kunna stå ute helt öppet

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Upp till toppen
Annons: