Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 3239 ggr
thildatessie
2/25/14, 8:18 PM

tips på växter för slänt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi börjar planera för hur vi ska göra i trädgården. Vi har en slänt där vi vill ta bort i alla fall en del av det som finns där nu (vet inte vad växterna heter) träd och buskar ska bort och så ska vi göra en fin uteplats där uppe :) frågan är bara vad vi ska ha för växter. Söker en tålig marktäckare! Om den har blommor är det ett STORT plus!

Annons:
thildatessie
2/25/14, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild

VildaVittra
2/25/14, 8:27 PM
#2

Jag skulle inte plantera en marktäckare, utan sätta olika blommande buskar som en vild häck för att dela upp och skapa ett rum.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
2/26/14, 1:09 AM
#3

Ta inte bort träd och buskar innan ni har sett hur fina de blir under sommaren. Man kan behöva vind- och insynsskydd.

Är det inte risk att det blir väldigt öppet och dragigt med uteplats där uppe på höjden? 
Jag rekommenderar att uteplatsen läggs nedanför slänten så att det blir mer ombonat. Ni kan plantera vackra blommor och buskar i slänten som bakgrund. Ni kan gräva en urgröpning i slänten, klä in med vackra stenar och placera en grill där. Möjligheterna är många.

mariatingsund
2/26/14, 4:54 PM
#4

Annars är funkia rätt bra på slänt om valet faller ändå åt det hållet. Kan blandas med bergenia.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

thildatessie
3/1/14, 9:33 PM
#5

Tack för svaret :) detta blir tredje sommaren i huset :) vill helst ha en blommande slänt :)

Halvdansken
3/1/14, 10:34 PM
#6

Marktäckare som blommar? Min första tanke är Geranium nävor).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lill-Kisse
3/2/14, 12:20 AM
#7

Murgröna med sina vackra blad breder ut sig fint.
Vintergröna (Vinca minor) är en tacksam marktäckare med blå blommor.

thildatessie
3/2/14, 9:22 PM
#8

Tack för tipsen. Kollar runt och funderar hela tiden! Så skoj att planera :)#7 vintergröna är en av dem vi har nu! Visste inte vad den heter bara. Kanske sparar den och den andra buskliknande växten o planterar småblommiga eller Rosor. Lite fint bredvid :)

Upp till toppen
Annons: