Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3897 ggr
krimskrams
2/12/14, 9:38 PM

Såtid snart

Någon som har sått inför våren/sommaren?

Jag tänkte snart ta fram mina chili och paprika frön 😃

Annons:
JontaK
2/12/14, 9:46 PM
#1

Chili, apelsintimjan, tagetes, pelargon, vita smultron och opiumvallmo är sått inomhus. Blir nog några arter till innan våren kommer.

Ute i kallbänk har vi sått perenner, bland annat axveronika och strandveronika. Har många fler sorter liggande i kallbänken, ska bli kul att se om de gror till våren!

Tant Grön
2/12/14, 10:24 PM
#2

Chili, paprika Physalis och någon tomat än så länge. Sedan skall jag så perenner som behöver stratifieras, blir nog till helgen.

ikna
2/13/14, 8:40 AM
#3

Här har chili, paprika och lök grott och växer på. Potatis ligger på förgroning och ska sättas i en hink i växthuset om ca 4 veckor. Snart är det vår! 🙂

kickboard
2/13/14, 1:42 PM
#4

I dag ska jag så både törnrosas kjortel och verbena.  De tar tid på sig och ska fort i jorden.  Brukar ha en ljusterapilampa att lysa från eftermiddagen till 10-tiden om kvällarna fram till slutet av mars.

[bejan]
2/17/14, 9:24 PM
#5

Tomater,  petunior, pärlhirs, tobac,  redan skolat om alla en gång :)

busigdemon
2/19/14, 11:15 AM
#6

Satte chili o paprika inne för ett par veckor sedan. Inte många tog sig, så sätter nog flera om nån vecka eller så

Sen om nån månad komme rjag så tomaterna jag vill ha

O om ca 2 måander sår jag gurkorna o zucchini mm inne som jag sen kommer sätta på balkongen när frosten är över tillsammans med tomaterna

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Annons:
Chestnut
3/8/14, 1:17 PM
#7

Här är det fem olika tomatsorter, paprika och melon som antingen är sådda sedan dryga veckan tillbaka eller ska ner i jorden den närmsta veckan. Längst har mina 'Marmande' kommit, de har redan börjat visa första karaktärsbladen 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

MrsGoldfire
3/8/14, 2:30 PM
#8

Ajdå, jag ligger tydligen efter….Dax att köpa jord alltså!🌺

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[deen]
3/8/14, 2:38 PM
#9

Äsch, jag har inte riktigt orken att sätta och så nånting i år, men när jag läser vad ni andra odlar blir jag ju sugen!😛
Får ta det som inspiration för nästa år kanske.

JontaK
3/9/14, 10:11 AM
#10

#9 Det är inte för sent än, i med några snabbväxande och lättskötta växter i jorden! 🙂

Här hemma har de frösådda pelargonerna växt sig riktigt fina. Vita smultronen likaså även om dessa är hopplöst långsamväxande.

Mina Papaver somniferum är också riktigt fina, omplanterade och tar sig bra trots alla uppmaningar att man alltid ska så dessa på plats.

[deen]
3/9/14, 3:04 PM
#11

#10 Tack, det har du helt rätt i!🙂
Får se om det inte blir nåt sen ändå, om inte annat några "färdiga" växter. Smultron eller jordgubbar, kryddväxter och nån vacker blomma är ju underbart att ha!

Bondkaka
3/27/14, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag sådde 3 sorters chili för ca 2 månader sedan och idag är de såhär stora :) Från vänster: Golden dagger, apache, Carolina reaper

I Juli flyttar vi till hus och då hoppas jag på att kunna plantera dessa utomhus på balkongen i större krukor.

För ca 1 månad sedan planterade jag även squash, morötter, busktomat och körsbärstomat som jag i morgon ska plantera i större balkonglåda, så de får bättre utrymme att växa på, de de blev liiiite för tighta i nuvarande lådan :P

Har ni andra lite bilder att uppdatera med? :)

anki1
3/27/14, 10:14 PM
#13

Mina penséer har börjat gro.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
[deen]
3/28/14, 10:44 AM
#14

#12 Vilken härlig bild!

Jag sådde lite basilika igår, det får nog bli det, lite dill snart, och eventuellt nån blomma också.
Sen har jag ärtskott på g, till sallad och till djuren! Men det brukar jag ha lite året om.

busigdemon
3/28/14, 11:01 AM
#15

#12 Jisses så stora dina har hunnit bli! Mina är sådda första veckan i februair och är nog lika stora som ett utav löven på en utav dina plantor.

Har du nån extra belysningen eller annat tips du kan dela med dig utav?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Bondkaka
3/28/14, 1:25 PM
#16

#15 Ja de har växt upp som ogräs :P

Njae, jag använder mig av vanlig blom/rosjord nu när de kommit upp, sedan får de kaktusnäring 1 gång i veckan, rikligt med vatten och står soligt hela dagen :)

Upp till toppen
Annons: