Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3422 ggr
[postmortum91]
2/8/14, 10:57 PM

Filmjölk -mirakelkur mot bladlöss och annat

Jag testade någonting i somras mot mina bladlöss, blommorna såg verkligen vissna ut och bladlössen partajade på dem. 

Jag har hört att filmjölk är bra till att sura till fittor, så jag tänkte även testa metoden på bladlössen. Jag blandade ut A-fil med lite vatten och hällde i det i en sprayflaska och sprayade på bladen och lät det vara på. MIRAKEL!!! Bladlössen dog, och det gjorde även mina blommor, så nu behöver jag inte oroa mig för någonting alls när det kommer till mina blommor :)

Annons:
Uss
2/9/14, 6:33 PM
#1

Fint, då vet vi det och behöver inte prova ^^

Åsa S
2/9/14, 9:34 PM
#2

Det är bara nån som tycker de har kul ett sk. troll som är TS.

Filmjölk tar varken död på bladlöss eller växter men kan verka förebyggande mot mjöldagg.

Uss
2/9/14, 10:03 PM
#3

På riktigt? Mamma brukade tömma aska runt krusbärsbuskarna, har för mig att det skulle vara bra mot mjöldagg

Åsa S
2/10/14, 2:12 PM
#4

Ja det är så, även vanlig mjölk verkar förebyggande mot mjöldagg det sänker pH-värdet på bladen så svampen inte trivs så bra. Bara att blanda med vatten och spraya.

Även bikarbonat blandat med vatten kan sänka pH värdet men det kan lätt bränna sönder bladen ifall blandningen blir för stark. Mjölk/fil/yoghurtvatten bränner inte sönder bladen så det 'är säkrare att använda,

(aska innehåller kalium och stärker cellväggarna så svampen får tuffare skjuta in sin "rot" i växten. Aska kan dock höja pH värdet så det är inget för växter som gärna har lite lägre pH i marken

Uss
2/10/14, 8:01 PM
#5

Tack, ska komma ihåg det när jag får krusbärsbuskar igen :)

Upp till toppen
Annons: