Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3008 ggr
Atropa
2014-01-23 16:56

Jord

Vad för jord skall man ha till gönsaker/örter? Måste värja så nu så vill veta vilken jordsort som föredras :)

Annons:
ikna
2014-01-23 17:58
#1

Jag brukar använda vanlig plantjord eller ko-på-påse. Men de flesta frön vill ha mager jord, så såjord eller plantjord blandad med sand eller torvmull från början. När plantorna sedan blir hanterbara, så omskolar jag i kraftigare jord. Vissa grönsaksfröer, som tomat och paprika, brukar jag ha små krukor till och då tar jag 2/3 plantjord i botten och sedan 1/3 såjord eller sand överst. Så kan de få växa till sig ganska mycket innan omskolningen.

Tant Grön
2014-01-25 11:45
#2

Hammenhögs plantjord är den bästa jag provat. Har sått allt möjligt i den. Ettåringar, perenner, sällsynta växter. Såjord tyckte jag var sämre för utom till kaktusfrön.

JontaK
2014-01-26 22:16
#3

Fröer som vill ha det väldigt näringsfattigt sår jag i desinficerad naturell torv blandad med sand i förhållande 50/50. Fröer som tål lite kraftigare jord sår jag i såjord blandad med lite sand och/eller perlite.

För plantering av de flesta kryddörter använder jag vanlig kravmärkt kravjord med några delar sand.

Många örter trivs i lite sandig jord, upplever att ren plantjord blir väl tung. Dock kan jag blanda i lite kogödsel eller några pellets hönsgödsel om det är mycket snabbväxande sorter vars rötter inte bränns lätt.

Jag har använt Änglamarks kravmärkta jord (tillverkas av Rölunda), Weibulls kravmärkta, Hasselfors E-jord och några till.

Allra bäst har Weibulls varit. Att bedöma en jords lämplighet är dock inget man bör göra efter en säck, råkar man få en säck från en äldre batch kan den vara betydligt sämre än en färsk av samma typ.

Upp till toppen
Annons: