Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3573 ggr
Misarn
2014-01-13 20:37

Nybörjare i trädgården

Vi har nyligen flyttat till en lägenhet med en ganska stor tomt och såklart ett två radigt jordgubbsland på 2 meter, vilket är i princip det enda som växer i trädgården förutom en massa gräs. Jag vill verkligen få iordning trädgården och hur gör man, om jag vill odla enklare ätbara grödor och få ett fungerande land. Ska man förodla innan man planterar ner i jorden? Som ni märker har jag inte sån stor koll på hur man gör, men vill gärna lära mig :-)

Annons:
VildaVittra
2014-01-13 23:12
#1

Börja med att få ordning på jorden, hur du gör det beror på vilken jordmån du har.
Läs gärna på om täckodling, sparar mycket ogräsrensning. Permakultur är också spännande och innebär mindre jobb i det långa loppet.

Ja, man kan förodla, ha lite is i magen och börja inte för tidigt. Kål är trevligt och pålitligt men behöver odlas under duk så den inte råkar ut för angrepp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Misarn
2014-01-13 23:33
#2

Vilka grödor är enkla att odla för en nybörjare? Om man ska odla i pallkragar är det något speciellt som jag måste tänka på? Ska eller bör man lägga något under för att undvika ogräs?

VildaVittra
2014-01-13 23:41
#3

Har du tex kirskål bör du lägga något under, annars skulle jag hoppa över det. Tänk på att det behövs mycket jord för att fylla en krage, så har du bra jord i backen, så är det bättre att odla direkt där istället.

Hur stor är trädgården? Måste du ha gräs kvar eller kan du göra hela trädgården till odlingsyta (går att göra snyggt det också)?

Det absolut enklaste är rädisor, plocksallad, myntor, spenat osv

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Misarn
2014-01-14 00:03
#4

Det är en stor trädgård jämfört med hur trädgårdar till lägenhet brukar vara, men vi har tänkt oss tre pallkragar och sen kanske ett par stora krukor, sen har vi jordgubbslandet som jag skulle vilja flytta till en pallkrage men vet inte om det är en bra ide? Trädgården ska vara en plats som jag kan pyssla och odla , men även kunna ha våra djur och grilla med vänner och familj så det kommer vara ett centrum där vi kommer vara mycket :-)

JontaK
2014-01-14 07:22
#5

Kul tråd!

Har själv 3 000 kvm som är under utveckling, att förvandla sin trädgård är väldigt spännande oavsett storlek och förutsättningar!

Angående enkla grödor vill jag tipsa om diverse rotfrukter. Särskilt morot och palsternacka är otroligt lättodlat, passar väldigt bra i pallkrage där man har full kontroll över jordmånen. Vaxbönor och brytbönor är också enkelt och mycket trevligt att kunna gå ut och plocka.

Angående jordgubbslandet tycker jag att det nästan är lite onödigt att flytta plantorna till kragar, om plats finns och jordgubbarna växer är pallkragar bara extra jobb.

Att skapa ett litet stenparti är inte fel, det ger trädgården en ytterligare dimension och är en bra plats att odla vissa örter som exempelvis olika sorters timjan.

Min personliga favorit när det gäller ätliga växter är vita smultron av sorten "White Soul", de växer mycket bra i stort sett överallt och producerar en hel del frukt om de får mycket sol. En vacker växt som passar bra till kanter bland annat. Här hemma frodas de i både tyngre och lättare jord.

Vill du ha lite mer "liv" i trädgården kan jag också rekommendera örtkryddor i baljor/hinkar/krukor. Vi har en 70-liters zinkbalja där jag sått citronmeliss, oregano, grönmynta och pepparmynta. Sommartid är baljan överfullt av djupgröna, ljusgröna och lilagröna blad, mycket vackert som dekoration och dessutom användbart!

Halvdansken
2014-01-14 11:25
#6

Var bor du, hur mycket plats har du, vad är det för jord?
Enkla växter är väl sallad och rädisor. Potatis, lök och morötter kan du också prova.
Kryddörter?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Misarn
2014-01-14 18:05
#7

Jag har tänkt använda tre pallkragar kanske en sexkantig pallkrage, vi bor i Dalarna och det är en rätt så stenig jord.

Maria
2014-01-18 11:41
#8

Jag har en pytteliten trädgård och jag odlar sådant som jag verkligen använder.

Örter har jag både på friland och i krukor.

Sockerärtor är tacksamt och så älskar jag Mangold vilket också är lättodlat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Misarn
2014-01-19 00:19
#9

#8 har faktiskt aldrig hört talas om Mangold men verkar spännande att odla och se vad det är :-P

Maria
2014-01-19 08:26
#10

#9 Används som Spenat.

När man skördar de stora bladen så kommer hela tiden nya till skillnad från spenat.

De finns med olika färger också på själva "stammarna" Jag har glömt vad det kallas😇

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Misarn
2014-01-19 13:21
#11

#10 det ska jag verkligen testa att odla :-)

Upp till toppen
Annons: