Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 4518 ggr
JontaK
2014-01-13 07:19

Vad gör ni odlingsfrälsta i vinter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som rubriken säger:

Gör ni något odlingsrelaterat så här mitt i vintertid eller väntar ni tålmodigt in våren?

Här hemma är sådden i full gång. Dels testar jag lite fröer som skördades 2013, blev lite dålig timing som ledde till att vissa fröer förmodligen inte hann bli färdigutvecklade.

Dessutom sköts föregående säsongs sticklingar om med varsam hand. Kunde dessutom inte hålla fingrarna i styr och sådde lite örter för några dagar sedan.

Visar lite bilder på hur det ser ut här hemma just nu, fyll gärna på med era egna!

Här är en testsådd jag inte vågat öppna än. Är mycket svag för vallmoväxter, särskilt då från släktena Papaver, Eschscholzia och Meconopsis. Hoppas verkligen på att fröerna skördade från vår Croceum gror!

Annons:
JontaK
2014-01-13 07:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag blev lycklig när testsådden från en av mina favoritblommor, Papaver Somniferum Tasmanian Purple, visade sig livskraftig. Lite slöa fröer men jag trodde dessa hade skördats för tidigt och inte skulle gro alls.

JontaK
2014-01-13 07:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vet att Papaver Somniferum ska vara enormt svår att odla inomhus men jag har helt okej växtbelysning, måste ju åtminstone testa. I med några groddar i torvbriketter!

JontaK
2014-01-13 07:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ännu en personlig favorit; apelsintimjan! Grodde på några dagar, spännande att se om det går att hålla liv i den i ett svalt rum ända fram till våren.

JontaK
2014-01-13 07:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Chilisådden är i full gång, satte ett gäng sorter i god tid i slutet av december. Bra fart på dem redan, här en Habanero White:

[T-Fia]
2014-01-13 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har sått chili, tidigare än någonsin. Annars är det jätteverbena, lite frön från äkta kvitten och så. Årets chili blev dessa:
'Bulgarian Carrot'
'Pimente de Esplette'
'Hot Lemon'
'Blue Christmas'
'Fishpepper'
'Snackpaprika'
'Guajillo'
'Cascabel'
'Scotch Bonnet'
'Ancho'
'Jamaican Bell'
'Cilegia Picante'
'Alma'
Och en bild från förra årets skörd :-)

JontaK
2014-01-14 07:29
#6

#5 Spännande sortval. Hur många fröer av varje sort sår du och hur många vuxna plantor av varje sort hoppas du få fram?

Jag bor i en normalstor villa och känner tyvärr att jag inte har plats med alla sorter jag vill ha. Har just nu två armaturer med växtbelysning igång, blir snart att tända den tredje så sambon får ha sina blommor ifred. Hon har sått bland annat pelargon.

Din skörd ser riktigt fin ut! Härligt med så varierande färger. Förra året skördade jag ett par liter chili totalt. I år har vi två växthus, ett fristående och ett väggmonterat, förhoppningsvis ska detta ge betydligt större skörd av både chili och tomat!

Annons:
balkongodlare
2014-01-14 09:05
#7

Jag har precis dragit igång årets sådd under extrabelysning. Hittills har jag sått lite örter som precis börjat gro. Idag ska chilin i jorden. Jag håller på väljer tomatsorter, så snart jag valt ska jag beställa så jag kan så en del tomater till fönsterodling tidigt också.

Annars planerar jag vad jag ska göra med min odlingslott. Jag fick tillgång till en lott i dåligt skick i mitten av sommaren förra året och hann inte göra så mycket som jag ville med den under hösten. Nu läser jag frökataloger och försöker hejda mig från att köpa mer än vad jag hinner göra i ordning plats för inför sommaren. Helt klart är i alla fall att jag ska prova på att odla tomater på friland, att jag ska odla squash, potatis och lite andra rotfrukter. 

Jag räknar inte med någon enorm skörd på lotten, det är mycket ogräs och dålig jord. Men jag kan inte låta bli att peta ner några plantor medan jag jobbar med att förbättra resten av jorden.

JontaK
2014-01-17 00:02
#8

#7 När sår du dina tomater?

Har du några bra tips på lågväxande sorter, gärna gula eller orange?

Jag har ett mindre väggmonterat växthus där jag tänkte få plats med 2-3 habaneroplantor samt lika många små tomatplantor. Det stora växthuset vill sambon troligtvis ha sina blommor i, tråkigt nog. 😃

Kul med en ny odlingsyta att sätta tänderna i!

Själv ska jag plöja upp ett par nya land till våren, har stor tomt och gott om yta. Tanken är ett rent vallmoland med vita, lila och röda P. Somniferum i en salig blandning.

Utöver det ska jordgubbslandet utökas, några jordgubbsplantor ska bort och ersättas med minst 20 plantor vita smultron av sorten "White Soul".

Måste även flytta ett par Rosor samt är i full gång med att hitta ett par nya sorter som ska inhandlas i vår. Ett par vresrosor och en eller två krypande, småblommiga Rosor blir det nog åtminstone.

Planer finns det alltid gott om så här mitt i vintern!

balkongodlare
2014-01-17 10:16
#9

#8, jag är absolut ingen expert på det här med tomatodling. Odlade tomater på egen hand (vi odlade rätt mycket när jag var barn, men då var det ju någon annan som hade ansvaret) förra året. Då tog jag bara några frön på måfå i affären, i år har jag läst på bättre.

De tomater som jag tänkte ha i fönster och på balkongen kommer jag så i helgen. Det blir

  • Tiny Tim, som ska vara väldigt liten planta men ger många röda små tomater.

  • Ida Gold, busktomat med orangea ganska små tomater

  • Taxi, busktomat med medelstora gula tomater

  • Indigo rose. Vet inte riktigt hur formatet på plantan blir men har läst om folk som har den inne. Tomaterna är djupt lila, nästan som augergin i färgen. Det är en chansning men jag kunde inte motstå de vackra tomaterna.

Tomaterna till friland sätter jag senare, kanske mars. Nu i helgen ska jag även så aubergin och gyllenbär, samt försöka mig på vintersådd av lavendel.

Roligt med växthus! Det är drömen för mig men det får vänta till jag har en trädgård. Tillsvidare är jag så glad att jag har min odlingslott. Balkongen blir snabbt för liten när man planerar odling.

Drar du upp jordgubbar och smultron från frö? Jag har letat men utbudet på sorter är glest på de sidor jag hittat så det får nog bli ett besök på plantagen senare i vår och köpa plantor. Kanske lika bra, de ska ju inte ge så mycket skörd första året så om jag köper lite plantor som bas i år så kan jag fylla på med nya från frön senare.

JontaK
2014-01-18 01:17
#10

#9 Kul med ett utförligt inlägg!

Förra året drog jag upp just Tiny Tim från köpta frön samt Chocmato som jag skördade från tomater köpta i affären. Båda dessa sorter stod mot en vägg med fönster som skydd, blev ändå en hyfsad skörd.

Tiny Tim är riktigt bra storleksmässigt men tycker att de är ganska smaklösa jämfört med många andra sorter. I år när de hamnar i växthus hoppas jag på lite bättre kontroll över förutsättningarna och därmed godare tomater helt enkelt. Chocmaton är underbart smakrik och producerade massvis med frukt trots relativt dåliga förutsättningar och sen sådd.

Physalis köpte jag som planta förra året, hade den stående ute mot huset och det blev faktiskt en hel del frukt. Dock blev plantan gigantisk. Har funderat på frösådd men får jag fram 4-5 plantor så blir det platsbrist tyvärr!

Nu är jag en märklig människa i det att jag inte tycker om jordgubbar särskilt mycket men absolut älskar smultron. Just därför har jag mindre erfarenhet av jordgubbssådd men det är ju Fragaria Vesca det också, lär fungera på samma sätt. Smultronen är väldigt lättsådda, vanliga sorter som månadssmultron eller skördade fröer från vilda bär är otroligt lättodlade, tål allt och angrips väldigt sällan av vare sig sjukdomar eller insekter.

Mina favoriter, de vita smultronen, är lite lynniga vad det gäller grotid. Vissa tycks få betydligt högre procent när de stratifierar fröna, jag gjorde ett stort test förra året och hade precis samma procent groende fröer.

Grotiden är lite lång och ojämn som sagt. Annars är de ju väldigt lättodlade. Det är lagom att börja så i februari om man kan ta hand om plantorna inomhus ett tag. Plantorna växer oftast sakta inne, när de är avhärdade och våren övergår till sommar exploderar de och växer otroligt fort.

Jag sådde och planterade ut alla mina vita förra året, gav en del skörd. Det ska verkligen bli intressant att se hur mycket frukt de producerar i år. Jag har några hundra fröer liggande här hemma, hör av dig om du vill ha ett litet gäng att testa. Har man stora krukor passar de mycket bra på balkong!

[T-Fia]
2014-01-19 00:15
#11

Platsbrist har även jag, alltid. Två växthus normalstorlek. Men sedan kommer ju tomatena med, som jag brinner för än mer än chilin, och allt vill man ha plats med ;-)
Så jag sår tre frön av varje sorts chili, vill ha en planta av varje i slutänden, förutom vissa sorter som jag faktiskt använder mycket av, de vill jag ha mellan tre och tio av :-) Jalapeno blir det många plantor av i år hoppas jag för förra årets inlagda gick åt fort. Kanske blir att försöka jäsa chili till egen tabasco i höst.

balkongodlare
2014-01-19 16:33
#12

#10 Tack för erbjudandet om frön men jag tror att jag måste inse mina begränsningar och låta det vara i år. Hittade en påse smultronfrön på rea när jag beställde annat, dem ska jag så och experimentera lite med. Faller det väl ut få jag så mer nästa år. 

Vad jag förstår är gyllenbär och vanlig physalis inte riktigt samma sak. De vanliga, kapkrusbär, heter Physalis Peruviana på latin och ger enormt stora plantor. Gyllenbär  heter Physalis Pruniosa och är mindre, buskiga plantor. 1 m höga i växthus, 40 cm på friland. De ger skörd tidigare och ska ge rikare skörd än kapkrusbär. Jag tänkte ha ett par plantor på balkongen, vi får väl se hur trångt det blir.

JontaK
2014-01-20 00:14
#13

#11 Jag satsar nog också till slut på en bra planta av var sort i år. Kommer lägga ganska mycket krut på smultron, vallmo och frösådda perenner så chilin bli tyvärr lite eftersatt.

Hemmagjord tabasco låter väldigt intressant! Hur går processen till?

#12 Smultron är ganska kul att experimentera med då de är så tåliga! En av mina plantor blev totalt uppäten av fjärilslarver under avhärdningen förra året, jag blev enormt förvånad till hösten då det visade sig att denna planta var en av de allra finaste!

Tack för informationen! Har inte läst på ett dugg om Physalis och har inte ens vetat att detta är ett släktnamn.

Jag är runt 185cm och min planta var ungefär i min höjd. Ska definitivt läsa lite om den mindre varianten. Bären är goda och skulle passa bra i hemmagjord glass tillsammans med mina vita smultron!

Annons:
[T-Fia]
2014-01-21 10:32
#14

#13 Man jäser den på något sätt, fermenterar kallas det, har för mig att det är mjölksyrejäsning man använder sig av… får se i höst, som det är nu använder jag inte alla chilisar ändå…

balkongodlare
2014-02-12 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hur går det med alla sådder? Jag satte chili, några tomater som ska få bo inomhus samt aubergin och gyllenbär i mitten av januari. Chili och tomater kom upp snällt, och en aubergin. Övriga 5 aberginer ville inte gro, kanske stod de lite för kallt. Jag la några frön i ett fuktigt papper i en plastpåse i ett varmt förråd, då grodde de snabbt. Groddarna la jag i krukor och de växer fint nu. 

Gyllenbären vill inte gro alls. Först sådde jag som man gör med tomat, vilket var de anvisningar jag fick. Sen la jag frön varmt på samma sätt som auberginen, men de har inte heller grott på 10 dagar. Nu har jag slängt in dem i kylen för det stod någonstans att det kan få fart på dem. På ett annat ställe stod att de är ljusgroende, så jag har lagt i nya frön på jordytan i krukorna. Återstår att se om några vill gro. 

Tomater, chili och första auberginen växer i alla fall, om än ganska långsamt. De står under extra ljus men ganska svalt. De första karaktärsbladen har kommit i alla fall. Nedan en bild på en Habanero.

balkongodlare
2014-02-12 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och här är tomater av sorten Tiny Tim:

Upp till toppen
Annons: