Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1149 ggr
LinaLj
2014-01-02 21:26

Hur räddar jag kålen?

Nästa år SKA jag få egen grönkål. Har försökt i två år att få egen kål. Första året stod de helt fel i trädgården och trivdes inte. Men förra året stod de perfekt och frodades tills de invaderades av fjärilslarver och var borta på ett par dagar.

Så hur räddar jag kålen från fjärilar?

Annons:
Halvdansken
2014-01-04 00:06
#1

Du måste odla under nät. Enda sättet jag känner till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaLj
2014-01-04 00:16
#2

#1 Vilket nät är tillräckligt finmaskigt? Räcker det med sådant blått jag använder över bärbuskar?

Tant Grön
2014-01-04 00:20
#3

Har hört att Turex skall vara bra, men har inte provat själv. Blir väl dyrt om du bara har lite kål, men om ni är flera som odlar och delar på det så kunde det vara värt att prova. Förra året var verkligen inget bra år för kål. Först otroliga mängder med kålmal, sedan kålfjärilslarver och sist kom en massa bladlöss. Kunde inte skörda någon grönkål alls. Hoppas detta året blir bättre. Jag hade nät, typ byggnät, hjälpte inte för mej.

Åsa S
2014-01-04 10:33
#4

Måste vara finmaskigt nät, insekterna som går på kål är små,  så fågelnätet funkar ej. Jag använder  IKEAs nätgardiner + jag kollar ofta baksidan på bladen och mosar ev. larver och äggsamlingar. Iår då det var gynnsamt för skadedjuren hade jag dock svårt hinna med men min grönkål sköt nya blad framåt sensommar och höst då skadedjuren kalasat klart.

Torparmor
2014-01-04 13:09
#5

Finns särskilt kålnät att köpa där man säljer plantor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tant Grön
2014-01-04 13:59
#6

Jag provade i år att odla kål i en stor balja. Direkt efter sådd så täckte jag med fiberduk. Hade bågar av elrör så inte duken skulle komma i kontakt med kålen. Runt kanten satte jag resårband som jag knöt åt hårt för att inget skulle kunna komma in. Nu 😈 skulle jag få kål.

Men, det blev ändå angrepp av kålmal. Mycket värre än det jag hade utan täckning.😕Tror att eftersom jag inte hade köpt jord, utan tog från landen, så följde nog puppor från kålmalen med och kläcktes där under. Och där kom ju inga naturliga fiender som t.ex. fåglar åt dom.

Kålnät är nog bra mot kålfjäril, tror jag.

Annons:
Halvdansken
2014-01-04 15:59
#7

Vad är kålmal? samma som kålfjäril?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2014-01-04 16:45
#8

Nä inte riktigt samma. Det finns mer än en skadegörare på kål det finns ju även grönsaksfly och kålfluga som äter på kål + jordloppor. Kål är inte lätt att odla med tanke på alla skadegörare.

Upp till toppen
Annons: